fredag 2 december 2011

Mjuk pepparkaka, en goding...


Denna måste ni prova!

Mormors mjuka pepparkaka!

3 dl russin *3 dl vatten* 200 g smör* 3 dl socker* 4,5 dl vetemjöl* 1 tsk nejlikor* 1 tsk kanel* 1,5 tsk bikarbonat* 3 ägg

Koka vatten och russin tills allt vattnet har försvunnit. Lägg i smör och socker och låt det smälta tillsammans med russinen. Låt svalna.
Blanda i resterande ingredienser & äggen sist. Smöra och bröa en form. Häll i smeten och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 45-50 min, känn med en sticka.
Väldigt god...
Låt gärna stå till dagen efter..., ingen nackdel alls.

En saftig sockerkaka med mycket julsmak!

Vi ses!

11 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Spännande recept! Mjuk pepparkaka är det godaste som finns=) Gillar din rostiga låda, så vacker som ljusstake!

Önskar dig en fin adventshelg!
Kram,
Regina

Anonym sa...

Kul! Jag har recept från min farmor på mjuk pepparkaka och det var inte mycket som stämde. Antagligen har jag den skånska versionen:-)

Kram

AnnaHelena sa...

Mjuk pepparkaka är obligatorisk här till jul. Och bara då. Väldigt gott!
Så fint du dekorerar med grankottar och kvistar på tårtpappret!

Kram // AH

STENLYCKA sa...

Godmorgon kära Mariette!
Tack för receptet, det måste jag pröva.
Som vanligt är din blogg så där underbart ljuvlig med massor med inspiration. Gillar ♥
Har vaknat tidigt idag efter att varit ute i går kväll i Lidköping med arbetskamraterna från huvudbiblioteket och ätit julbord.
En trevlig kväll med mycket skratt och god mat.
Nu skall jag snart åka in till torget i Lidköping och se om de säljer någon lummer,tänkte ha den som dekoration på bordet nästa helg då vi skall ha lite gäster på mat.
Önskar dig en skön andra advent!
Kramen
Raina

Coquina sa...

Mums vad gott =) Ny tävling på min matblogg så kika gärna in där och tävla =)

Jessica sa...

Ser ljuvlig ut tror den skulle gå åt väldigt fort här hemma. ha det bra kram Jessica

Made in Persbo...Carina sa...

Tack snälla söta Mariette :)

Ja jag har faktiskt tänkt på det där med att förändring börjar någonstans. Att våga byta frisör efter 24 år med samma. Nu blåser förändringens vindar på jobbet och under nästa år har jag varit där i 24 år.....är det kanske dax att gå vidare där med ???

Varma adventskramar till dig, goa Mariette!
Carina

gamla skolan sa...

Ser verkligen smaskig ut och vackert dekorerad !! Ha en skön Lördag !
Kramar // Susanne ♥

Anonym sa...

Den ser verkligen frestande god ut. Tack för receptet!

Här ska jag fortsätta att kurera min förkylning och ischiasvärk.

Önskar dig en fin lördag!

Kram Renate

Casa of Mia sa...

Mmmm den skall jag prova, jag älskar mjuk pepparkaka, kram

mammaxtre sa...

Vad fint du lagt upp kakan, verkligen trevligt!

Ha en fin lördag