Idag har jag börjat baka inför Knäreds dagen som i är infaller den 4 juli.
Hemma i helgen så bakade jag denna...
En jättegod rabarberkaka som räcker till många.
Receptet hittade jag på instagram hos en tjej vid namn Karolina så jag kallar den...
Karolinas rabarberkaka!😍
Ingredienser till kakan;
350 g rabarber / gärna rödskalig
4 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
1 krm salt
100 g rumsvarmt smör
2 dl vispgrädde
2 ägg
Topping;
2,5 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
100 g smör
Ugn 200 grader
Ansa och finskiva rabarbern. Rör ihop de torra ingredienserna. Tillsätt smör, grädde och ägg och rör ihop till en jämn smet.
Bred ut smeten i en ugnssäker form ca 25 x 30 cm, täckt med ett bakplåtspapper i botten. Strö rabarbern över smeten. Tryck till lätt.
Smul; nyp ihop ingredienserna till ett smul och strö över kakan.
Grädda mitt i ugnen 30-35 min tills kakan fått fin färg och precis blivit torr i mitten. (känn med en sticka).
Låt svalna och servera med vaniljsås.
💗



















































