fredag 26 juni 2026

Klänningstider!


Sommar och sol, sommar och sol...
Här i butiken har vi det i alla fall svalt men i köket blir det varmt där det bakas...

Jag måste visa denna snygga klänning som också packats upp!

Klänningar är verkligen bästa sommarplagget om du frågar mig.😊


Idag har vi fått leverans av jordgubbar två gånger (!), det brukar inte vara två gånger om dagen...så funkar inte leveranserna 😇 men idag fick vi det som tur är och vi har just nu den godaste gubben av dem alla...nämligen Malwina...oh my...de är underbara!

Nu ska jag jobba på!

Välkommen till oss i butiken!
😍

torsdag 25 juni 2026

Skimrande och somrigt.


Nu tänkte jag snart ta torsdag kväll!
Jobbat, tränat, fotat mera kläder efter jobbet och sist men inte minst nu här på kvällskvisten vattnat blommorna i krukorna ute.😍

Denna supervackra blus med skimrande broderier och det fina färgglada halsbandet har nyss landat i webshopen.
Blusen är otroligt fin alltså!

Och halsbandet så där härligt färgglatt och somrigt.

I butiken idag har det även plockats fram ett nytt fint glasskåp och ny vintage.

Lådan med kläder som kom på eftermiddagen öppnade vi med förtjusning och hängde fram klänningar och fyllde på smyckesstället!
En dag med mycket att stå i...
Roligt!

 



Blus 599:-
Halsband 299:-



Hoppas ni njuter av sommaren!
Jag står i köket i butiken och bakar mest men det är härligt med sommar och sol.

💜

onsdag 24 juni 2026

Har ni semesterstängt?


Har ni semesterstängt?

Nej det har vi inte!😃

Vi kör på hela sommaren!
(ja man vet ju aldrig om nåt händer så klart men vi har ordinarie öppet det är planen!😊)

Idag fick vi en tidig leverans av snittblommor.
Jag var tvungen att fota dessa härliga solrosor!
🌻🌻🌻🌻🌻
För nu är solrosornas tid här!


Vad händer annars då?
Jo jag bakar vidare här i butiken inför Knäreds dagen...
Binder buketter och fixar om i butiken och tar fram nya skatter till antiken för igår kväll köptes det hem en massa fina nya gamla saker som ska tvättas och prismärkas...


Ha en fin onsdag!
💛

tisdag 23 juni 2026

Karolinas rabarberkaka


Idag har jag börjat baka inför Knäreds dagen som i är infaller den 4 juli.

Hemma i helgen så bakade jag denna...

En jättegod rabarberkaka som räcker till många.

Receptet hittade jag på instagram hos en tjej vid namn Karolina så jag kallar den...

Karolinas rabarberkaka!😍

Ingredienser till kakan;

350 g rabarber / gärna rödskalig
4 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
1 krm salt
100 g rumsvarmt smör
2 dl vispgrädde
2 ägg

Topping;
2,5 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
100 g smör

Ugn 200 grader

Ansa och finskiva rabarbern. Rör ihop de torra ingredienserna. Tillsätt smör, grädde och ägg och rör ihop till en jämn smet.

Bred ut smeten i en ugnssäker form ca 25 x 30 cm, täckt med ett bakplåtspapper i botten. Strö rabarbern över smeten. Tryck till lätt.

Smul; nyp ihop ingredienserna till ett smul och strö över kakan.

Grädda mitt i ugnen 30-35 min tills kakan fått fin färg och precis blivit torr i mitten. (känn med en sticka).

Låt svalna och servera med vaniljsås.
💗

måndag 22 juni 2026

Elegant utomhusljusslinga.


När sommarkvällen faller över dagen,
då är det verkligen mysigt med slingor som lyser välkomnande...

Här är en jättefin ny utomhusljusslinga som har rökfärgade räfflade glober.💫😍



Den blir verkligen lite extra elegant med det rökfärgade "glaset", som så klart är plast så det inte går sönder av väder och vind!


Finns i butik och webshop.
💖

söndag 21 juni 2026

Tack midsommarhelgen 2026.


Tack midsommarhelgen 2026.
Du var så fin med allt.
Med solen och sommaren som värmde våra kroppar och sinne.
Bjöd på de första baden.
Jordgubbar i stora lass.
Sommar i P1 och de första sommarpratarna avlyssnade.
God mat.
Vänner,
Mys.
Fotbollsyra på TV.
Blomsterprakt.
Extra tid.
Kvällar som bjöd på nästan tropisk värme och krävde öppna fönster för att kunna sova när natten klev in.

Tack midsommarhelg 2026.

Tack för allt, 
utom för min värsta närkontakt med orm någonsin!
Det kommer jag inte att glömma...och Helena Bergströms sommarprat kommer alltid att förknippas med ett väsande som följdes av panik.

Men ändå....😍

TACK midsommar 2026 för att du bjöd oss på sommar!

Svensk sommar när den är som vackrast och bäst!

Kram M

lördag 20 juni 2026

Hälsningar från en midsommarvecka.


Midsommardagen och lugnet har lagt sig.
En intensiv midsommarvecka är till ända och nu har vi helg.
Lite vila och rast och ro.
Ladda batterierna...innan nästa vecka då det bla blir fullt fokus mot Knäreds dagen som är den 4 juli.

Midsommar veckan har bestått av mycket blommor och jordgubbar och vi har fått leveranser var och varannan dag som också skulle tas om hand.
Full rulle!

En del är roligt annat är mindre roligt...
Som att vi dagen innan midsommarafton får besked att det är jordgubbsbrist!
Att vi kanske inte ens skulle få alla jordgubbar vi beställt....
Ja ni fattar! Katastrof!
Men vädret rår vi inte på och kyla och solbrist påverkar jordgubbstillgången.

MEN sen på kvällen innan midsommarafton så fick vi allt vi behövde och lite till.
Så vi pustade ut kan ni tro!



I år gjorde jag fler midsommarkransar än vanligt.
Superkul!
Jag gjorde även upp några extra kransar till försäljning i år (annars är det förbeställning på kransar eftersom det tar lite tid att göra dem!😍😅).
Dessa extra obokade kransar fann lyckliga midsommarfirare som chansat på att det kanske fanns.
De blev glada, jag blev glad!😍


Det är sååå roligt när vi säljer kläder och sen kommer ni in i butiken och har ett plagg på som ni köpt hos oss!
Denna vecka kom bla denna GOA MJUKA himmelsblå kofta...



Blusen sålde slut väldigt snabbt!
Våra populära jeans fick vi också påfyllning av!



Triss i nytt!
Jeansen, blusen och armbanden!

Jag har bundit massvis av buketter denna veckan och på midsommarafton var det verkligen buketter och jordgubbar som gick som smör i solsken.

 



I år tog jag det kloka beslutet att beställa mindre blåklint till midsommar.
Det är alltid tråkigt när man köper in för mycket och måste slänga och just blåklint som säljs i buntar i matbutiken det får jag då bla dra in på...så jag köper bara lite blåklint så jag kan göra midsomriga buketter ock kransar. Och lite extra till de som vill köpa buntade blåklint hos mig.






Hoppas ni haft en fin midsommarafton och en bra vecka.

Nu njuter vi av midsommardagen.

Kram M

söndag 14 juni 2026

Blomsterblandning och världens överraskning!


Här kommer lite blandat från senaste sju dagarna.

Beställda bordsdekorationer till en examen.



Ett litet hjärta till en grav.



Ett olivträd som pyntades med rosett och vaxat papper till en uppvaktning.


Beställda planteringar som gåvor vid skolavslutning...


Färgsprakande! Protea, kvistrosor, santini mm!


Glad bukett till en färgstark tjej som gillar vintage så löd beställningen som blev denna blomsterbukett!

(notera den skotskrutiga rosetten som är ett vintage hårspänne😍)

Detta var bara lite glimtar av blommor...

💗💗💗💗💗💗

Igår var vi bjudna på inflyttningsfest och 30-årskalas, som även visade sig bli bröllop!

Hurra och stort grattis till Emma och Jacob!
Vilken överraskning det blev!

Först när vi kom så hade fina Emma en underbar gul klänning på sig som var så elegant. Sen helt plötsligt kanske en timme senare så stod hon i vit virkad klänning med cowboyhatten på...
Och det var dags för vigsel på gräsmattan i solen, - som annars tvekat större delen av dagen och mest bestått av regn i määängder....

Emma och Jacob gifte sig och det var så fint!

Totalt överraskade blev vi!

Länge leve kärleken!

Och tack för att vi fick vara med.



Emma och Jacob.💖


Fina bruden Emma som gifte sig i virkad vit klänning, cowboyhatt och cowboyboots.
Så snyggt och coolt.


Hoppas Du har en fin helg!

Kram Mariette💗

torsdag 11 juni 2026

Välkommen


Välkommen.

Rostiga skyltar med "Välkommen" text är en nyhet från Eldgarden som man hittar i butiken nu.

Trevliga att sticka ner i både rabatt och kruka!

💚💚💚💚💚

tisdag 9 juni 2026

Mer till garderoben.


Sommartider och sommar i garderoben!
Byxor med mönster är härligt tycker jag!
Byxor med färg som komplement till jeans är roligt och blir en glad färgklick!

Igår fick vi hem nya magiska byxor med somrigt print på fräsch vit botten!
Här har jag på mig dem tillsammans med brodyrblusen som du också hittar hos oss.


Magiska byxor 499:-



Nu har vi fått påfyllning av de populära stretchjeansen!



"Ayla" klänningen kom det också påfyllning av igår men den tog slut direkt!
En ny omgång är beställd sen kommer jag nog inte att köpa in fler av denna så passa på när de kommer hem igen om du också är sugen på dessa snygga sköna "jeanslook" klänningar.💙


Blått är alltid fräscht eller hur?!


Nu har Hollandsbilen varit här och vi har valt ut veckans vackraste snitt,- så nu snittar solrosor, proteor, pioner, rosor, hortensia, brudslöja, olika grönt osv!


Somriga hälsningar från butiken!
💙💙💙💙💙

måndag 8 juni 2026

Du begär för mycket av sommaren...

 

Dikten som påminner oss om att sänka kraven och bara vara...


Dikt av Göran Greider...


Du begär för mycket

 av sommaren.

Sommaren

begär ingenting av dig.


Lägg dig på rygg i gräset.

Gräset bär dig

och när du rest dig väntar 

det några timmar

och reser sig igen:

Det har all tid i världen.


Du tror att du har ont om tid.

Den här gamla björken 

är bräddfull

av hemlig tid

och delar med sig när du

kommer på trädgårdsgången.


På stenbänken sätter

sig en fjäril

för att vila ut från

allt doftande arbete.

Den säger: Gör som jag,

vik ihop

dina vingar och flyg

genom dig själv.


Du begär för mycket

av sommaren.

Sommaren

begär ingenting av dig.


 - Göran Greider -

lördag 6 juni 2026

Sveriges Nationaldag och fina Malva...


Nationaldagen lördag!
Öppet 9;30-13

Och så måste jag visa nya linneklänningen "Malva" från Mix By Heart.
En fin rosa linneklänning med fickor och härligt blomstertryck.



Ha en fin nationaldag!

Kram 
💗