söndag 18 december 2011

Julgodis och pyntande...


Ja, så har vi då gjort julens första julgodis.
Två sorter hann vi med, mellan pyntande av diverse slag.

En ny sort vi provade var dessa marsipankulor.
Jag tyckte de var jääättegoda, barnen tyckte så där...Antagligen lite vuxensmak på dem.
Receptet kommer här;

Malenas Marsipankulor

200 g marsipan
100 g mörk choklad (70%)
ca 3 polkagrisar
(Vi slog till med större sats än detta dock!)

 Dela marsipanen i 16 bitar & forma till kulor. Bryt chokladen i bitar och smält över vattenbad. Doppa marsipankulorna i chokladen med hjälp av en tesked. Lägg kulorna på bakplåtspapper.
Krossa polkagrisarna och strö krosset över marsipankulorna innan chokladen stelnat. Ställ dem svalt att stelna.
Förvara i kylskåp i burk med tättslutande lock.
(Malena har efternamnet Ernman och recepet är från Coops medlemstidning)

 Pyntet till jul är sparsmakat, jag kan inte ta fram mycket av det som ligger i lådorna... Jag vill ha diskreta kulor, lärkgrenar, stora snöflingor, vita band, vaxade äpplen och julens blommor och grönt. Jag vill inte ha änglar och tomtar och allt som ligger där och glor från lådorna, jag orkar helt enkelt inte med det...
Det ska kännas lagom, (kan dock tycka det är såå fint att komma hem till andra och se allt de tagit fram!), kanske blir mätt på det i butiken..., för där har man ju lite mer om man säger så...
Doften av gran fyller huset...
Olivia och Eric har tagit in sina små och klätt dem...

Så ja, snart kan julen få komma...Man hinner det man hinner (och jag hoppas förstås hinna ganska mycket mer *ler*!)

Kram Mariette

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det er også veldig godt om du putter en bit nougat i midten av marsipankulene:-) og kanskje litt appelsinlikør (teks Cointreau) i marsipanen. Det gjorde vi igår - eller med non stop i midten av kulene:-) Julegodis er så mye bedre enn mange av småkakene, selvom det er godt også! Den tiden det tar å lese dine innlegg på bloggen, gjør at jeg blir glad - moro hva du har fått til og det virker som om du sprer så mye glede:-) Vennlig hilsen, Marianne (Oslo)

Jessica sa...

Ser jätte gott ut, kanske man ska ta å prova göra dem Ha en bra dag imorgon. Kram jessica

Anonym sa...

Ser riktikt goda ut!!
tror baske mig jag ska göra dom.

Mvh Mona.G

mammaxtre sa...

Mna hinner dte man hinner, så sant. Märkligt nog brukar man ju alltid hinna det man ska :-)

Ha en bra dag

gamla skolan sa...

Ser ut och låter riktigt smaskigt!!
Önskar dig en fin julvecka .
Kramar // Susanne ♥

Galleri Hönshuset sa...

Inte gillar jag marsipan men dem ser ändå goda ut måste jag säga =)))

Önskar dig en riktigt GOD JUL.
Kram Pirre

Tusenfröjd sa...

Mumsigt värre! Julgodis blir det för hela slanten i morgon! Laddar för det.... det är ju sååå gott!
Ha en fin dag / Liv

Vardaxlyx sa...

Ser jätte goda ut =)
Massa kramar till dig denna måndag!
kramkram

Casa of Mia sa...

Så gott det ser ut, jättefina kram

STENLYCKA sa...

Mmmm...vad det ser gott ut och vad härligt det doftar gran...
Vill som snabbast titta in till dig innan jag far iväg till jobbet och önska dig en alldeles underbar julvecka!
Kram Raina

Anonym sa...

Hej, Mariette!

Tack för receptet! De ser riktigt smarriga ut. Älskar julens dofter och grandoften är ett måste hos mig. Förstår du är trött på änglar och tomtar! Lärkgrenar är vackert, har jag både ute och inne.

Ha en fin start på julveckan!

Måndagskram
Renate

FORMELLE DESIGN sa...

Vilket fint julgodis. Jag ska också ta och sno ihop något gott snart. Blir nog några goda tryfflar.

Må så gott!

//Johanna