tisdag 13 december 2011

Lussebulle lille...

Innan Luciadagen är slut kan man väl slänga in ett recept på lussebullar?!

Godkväll!

Hoppas ni fått någon god luciafika idag.
 Hos oss har vi givetvis ätit just lussebullar och pepparkakor & glögg...

Detta recept på de gula goda klassikerna är ett av mina favoriter;

Lussebullar

*225 gr smör *2 pkt saffran*5 dl mjölk * 50 g jäst *1 krm salt * 2,25 dl socker * ca 15 dl vetemjöl
Russin, ägg och pärlsocker till garnering

Smält smöret och lös upp saffranet i det.
 Häll mjölken i smöret. Smula ner jästen i degskålen och häll över degspadet när det är fingervarmt.
Tillsätt socker & salt.
Tillsätt det mesta av vetemjölet och arbeta samman till en smidig deg.
Jäs under duk ca 30 min.
Snurra bullarna och låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk.
Tryck sedan ner russin, penska med ägg och ta strössla på pärlsockret...(jag gillar pärlsockret!)
Grädda ca 10 min i ugnsvärme 225 grader.
Mums vad gott!
Och för er som undrar så är inte det röda lovely förklädet mitt...det är bara rekvisita *hihi*, jag har ju en hel antikbod full med sånt så det är bara till att leka vad man vill...Här fick jag lust att vara tillfällig sockerbagare...
*Kram Mariette*

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, hej!

Mysiga bilder. Ta i en burk kesella så blir de så saftiga, ett danskt recept:-)

Du måste vara med på min show off:-)

Kram

gamla skolan sa...

Ser gott ut !! Jag har redan bakat lussebullar , jag brukar även ha en burk kesella i . Fint litet förkläde för sockerbagaren :)
Kramar // Susanne ♥

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej
Underbart med lussebullar, va fina dina var med garnering och allt :)
Hemma vill killarna inte ha russin men pärlsocker kanske man ska ta o testa :)
Ha en fin dag.
kram kram
Jessica

Vardaxlyx sa...

Ojoj va sugen jag blev på en lusse bulle IGEN ;-)
Massa kramar till dig!

Norrskensnjutning sa...

Glad Lucia i efterskott!Härligt med lussebullar,här har jag bakat massor som försvinner fortare än man vill.Jag har kesella i mina.Du dekorerar med pärlsocker,kul att se alla varinater.Både med och utan russin blir det på mina.Ha en fin dag,kram från Norr:)

Casa of Mia sa...

Mysiga lussebilder kram