onsdag 25 december 2013

En gammeldags julafton i Kvarnen...

 
God fortsättning kära bloggläsare!
 
Hoppas ni hade en fin Julafton och en fortsatt bra Juldag.
 
Vi firade en lite annorlunda jul igår.
Efter att vi stängt butiken åkte vi iväg på det traditionsenliga julfirandet med släkten som vi haft så länge jag kan minnas...
I år var det dock på en helt ny plats...
 
En del av släkten har under årens lopp skaffat sig andra traditioner och kommer inte längre på just julafton men fortfarande är vi ett ganska stort släktgäng som samlas denna dag och det tycker jag är väldigt roligt.
Just traditioner vill jag vara rädd om så länge det går.
 
I år var firandet i den gamla upprustade Kvarnen i Knäred som min morbror och hans fru ägnar mycket av sitt liv åt numera...
Så,
 man kan helt enkelt sammanfatta det som en gammeldags annorlunda jul.
 
Och så mysigt det var...
Många tända ljus, forsen som strömmade med full kraft utanför (mycket regnande har det ju varit sista tiden....), julepynt av gammal sort, granris på golven, säckväv på borden och glada släktingar med knytkalas...


 
Grönkålen värms i stekpanna på kaminen...
Var de värmde Jansson Frestelse och allt det andra av maten som inte kommit på plats på denna bild vet jag faktiskt inte...
 
 
Kvarnens värdinna Lisbeth.
 
 
Kusinsnack...
 
 



 
Lilla mormor ska ta för sig av julmaten.
 
 
Kvarnen är inte uppvärmd men på översta våningen som var julpyntad och inredd för kalas var det ändå 21 grader med hjälp av värmeelement och braskamin.
 

 
Kvällen avslutades hemma.
Med paketer, paketer...
Lugn och stillsamhet och gott att äta till TV-tittande och mys.
 
 
Kram från mig!

3 kommentarer:

magiczne chwile sa...

Fröhliche Weihnachten!

Viola sa...

Vilka mysiga bilder, låter supertrevligt, vi har stort släktkalas imorgon hemma hos svägerska och svåger, ha en fortsatt fin helg, kram VIOLA

Mamma C sa...

Vilken härlig och mysig Julafton. Önskar dig en god fortsättning.
Kram Mamma C