söndag 2 oktober 2011

Leilas pepparkaksmuffins...


Bland lövhögar och strålande oktobersol måste man ju fika!

Godkväll!

Hoppas ni haft en härlig dag!
Här har det varit lugnt hemmafix som gällt.
 I köket ligger nu också en nyutskriven förväntansfull hög med oprövade recept som ska testas närmsta tiden... Bara det är lovande, roligare att prova nya recept än att bara köra på samma gamla vanliga...(som det ju gärna blir i den stressiga vardagen när mycket ska hinnas med)
***
Bakat idag blev i alla fall dessa muffins med pepparkakssmak...
Goda goda, och receptet är som följer;


Leilas pepparkaksmuffins med lingon och mandel

100 g smör, 2 dl mjölk, skal av 1 citron, 2 ägg, 1,5 dl strösocker, 1 tsk vaniljsocker, 4 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 1 nypa salt
2 msk pepparkakskryddor, 2 nävar mandelspån, 0,5 dl lingonsylt

Ugn 200 grader, 12 st ca 12-15 min
Smält smöret och tillsätt mjölk och rivet citronskal, låt pepparkakskryddorna bli varma med mjölken.
Vispa ägg, socker, vaniljsocker vitt och pösigt. Rör ner den ljumma vätskan.
Rosta 2/3 av mandelspånen i en torr kastrull. Blanda ner mandelspånen och lingonsylten i smeten.
Blanda mjöl, bakpulver & salt, vänd ner det i smeten.
Placera muffinsformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Strö över resterande mandelspån.
Grädda mitt i ugnen.
Prova med sticka, de ska ej vara kladdiga.

Jag längtar inte efter själva julen ännu, -bara efter julens smaker...som faktiskt är godast innan det är jul(!).

Mysig söndagkväll!

9 kommentarer:

Marie Louise sa...

Hej hej!
Härlig blogg du har ..kikar gärna in igen..har länkat din blogg till mig..kram Marie
vitavidder.blogspot.com

annasaramaria sa...

Vad vore livet utan fika???
Muffinsen ser mycket smarriga ut, det receptet måste jag prova en dag... Fina bilder som alltid:))

Vitt hus med svarta knutar sa...

Låter som riktiga smarriga muffins. Det är inte bara julens smakerna som lockar, även dofterna. Jag köpte Yankee Candle ljus idag, ett med doften Kitchen Spice och jag tyckte det doftade nybakta pepparkakor=)

Tack för receptet och ha en fin kväll!
Kram,
Regina

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Ser både vackert och gott ut!

Kram Caroline

Lotta sa...

Tack för det inspirerande receptet. Du har luckats med bilderna såå bra. Kram Lotta

Vintage House sa...

Hej
så gott det ser ut kan längta efter julen...
fantastisk helg vi har haft man har verkligen njutit.
kram
sandra

Karin A sa...

Åh så gott och vackert! :) Det är härligt med nya recept och en och annan gammal favorit. Söndagseftermiddagen har jag ägnat åt pyssel med vänner. Idag blev det inkokta ingefärspäron och päron/vinbärsmarmelad. Så gott!

Ha en fin start på veckan!
Kram Karin

Norregård sa...

Hej!
Ser supergoda ut:))

Kram M

LantlivsAnette sa...

Mumss..nu blev jag riktigt fikasugen..!!
Kraaam Anette