måndag 21 maj 2018

Tzatziki


Vad brukar ni göra för sås till grillat?

Jag har en total favorit som jag tipsat om flera gånger här innan, men i lördes gjorde jag tzatziki till köttet och potatisgratängen
 och tzatziki är faktiskt något jag glömmer bort som sås i grilltider...
Kanske det är fler som gör 😉 så här kommer en påminnelse om denna lätta somriga sås.


Recept från Jennys Matblogg men jag halverade och gjorde denna mängd;

Tzatziki

500 g turkisk youghurt 
1/2 gurka
1 vitlöksklyfta
0,5 tsk salt
peppar
örtkrydda

Tvätta gurkan, skär den mitt itu på längden.
Gröp ur det vattniga kärnhuset med en sked.
Riv sedan gurkan på den grövsta delen på rivjärnet.
Lägg på en tallrik med ett kaffefilter under, strö över 1/2 tesked salt och låt vila 10 min.
Under tiden pressa ner vitlök i youghurten.
Krama sedan försiktigt ur vätskan ur gurkan. 
Vänd ner den i youghurten.
Rör om ,smaka av med salt och peppar och ev lite örtsalt.

Låt stå ett par timmar i kylskåp innan servering.



💜💜💜

Inga kommentarer: