söndag 27 maj 2018

Till min mamma.


Sommar.

Bland det finaste som finns.

Bland det vackraste och enklaste.


Sommar,
 när man vill att tiden ska stå still och allt ska vara för evigt
precis så...

Varje sommar,
 minnen av buketter man plockat.
Från åkrar, diken, rabatter och ängar.

Enkla, 
vilda,

 men alltid de finaste för att de var stundens buketter.

Lupiner,
hundkex, 
tjärblomster,
liljekonvaljer,
vallmor,
syrener,
rosor,
pioner,
blåklint,
luktärter,
dahlior

Varje blomma med sin egna unika känsla.

Varje blomma ett barndomsminne.





Lupiner och tjärblomster, sommarkläder och bara ben.

Lätta dagar fyllda av ljus, sol och värme.








Idag säger jag grattis till min mamma.
Min mamma som lärde mig den riktiga konsten att älska blommor.
Som lärde mig tjusningen med trädgård och att ha jord under naglarna.
Hon lärde mig att det finns inget dåligt trädgårdsväder (fast det håller jag fortfarande inte med om ändå...haha)
Min mamma kan jag fråga om alla växter jag inte vet hur de ska stå i trädgården, om det lilla som kommer upp är ogräs eller något som bör sparas.
I min mammas trädgård fick jag alltid plocka av dahliorna när vi lekte trädgårdsbutik 
och dahliorna de var som guld och det finaste man kunde knipsa av.
Som juveler i trädgårdens skafferi.
Vi plockade alltid de första liljekonvaljerna tillsammans.
Vi cyklade och plockade blommor och band midsommarkransar.
Och när det regnade och jag tittade ut genom mitt fönster så såg man alltid henne hålla på i trädgården ändå.
För det är bra för blommorna om det regnar ju.
Vi sov över i lekstugan på sommarkvällar ibland,
bäddade så hela golvet blev en säng och alla fick plats.
Hon gjorde den godaste jordgubbssaften och den bästa rabarberkrämen.
Hon var den bästa mamman jag någonsin kunde fått.

Så idag säger jag,
Grattis på Mors Dag mamma.


Hoppas ni har en fin Mors Dag.
💚💚💚

Min fina top/klänning kan också användas som kjol och är en nyhet från Lo-ika och ni hittar den i butiken och webshopen.

Inga kommentarer: