måndag 28 maj 2018

Lite rabarberpaj med vit choklad och nötter tack.


Måndag och det känns inte som det med tanke på att vi hade öppet alla dagar förra veckan...
Lustigt vad det där är inpräntat i huvudet.


Men i alla fall.
Ny vecka och jag tänkte börja med den här godingen.
Den gillades av alla hemma hos oss och var ett nytt recept jag testade på rabarberpaj.

Receptet kommer här.

Rabarberpaj med vit choklad och nötter

250 g rabarber
1 msk strösocker
0,5 msk potatismjöl

Skär rabarbern i bitar och blanda med sockret och potatismjölet och lägg i smord form.

100 g smör
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
1/2 dl strösocker
100 g vit choklad
1/2 dl sötmandel

Ugn 200 grader

Smält smöret och låt svalna något.
Blanda det med mjölet och havregrynen.
Sedan blandar du ner den grovhackade vita chokladen och den grovhackade sötmandeln.
Fördela över rabarbern och grädda i ca 20 min.

Servera med vaniljsås eller glass.


Vi har ju haft lite halv dåligt väder i helgen så jag passade också på att göra rabarbersaft igår.
Mysigt att ha en fin blomma i köket då också att njuta av.
Radion på, blomster på fönsterbrädan och grytor som sjuder och ljuva hembakta dofter som sprider sig...Hur härligt är inte det.

Livets enkla fina helt enkelt.


Igår efter jobbet när det ändå regnade så gick jag en runda.
Ganska snart efter att jag gått iväg kom den sköna solen tillbaka och värmde härligt i ryggen...
Det räcker med någon dag för att man ska sakna solen så mycket...

Jag passade på att plocka vad jag tror är den sista buketten liljekonvaljer för i år...
Och i lurarna  lyssnade jag på SR P1 Dokumentär om Hästgården.
Historien om detta är uppdelat i fem avsnitt så jag har inte hunnit lyssna klart.

Hemsk historia som verkligen uppmärksammats sista tiden.
Tips att lyssna om du inte gjort det.


Blått, älskar det.

Ha en fin start på veckan nu.


PS; de första svenska jordgubbarna har vi nu börjat sälja i butiken.
Underbart!

💖

Inga kommentarer: