fredag 2 februari 2018

En favorit vardagsrätt.


Det är fredag och detta är en favorit vardagsrätt när jag känner att jag har lite mera tid att laga mat och inte kommer hem för sent...

Men även om det är helg nu så är ju ett vardagsrecept alltid bra eller hur?

Detta är i alla fall våra favoritbiffar som serveras med potatis och brunsås och det man inte ser det är den goda mozzarellan som gömmer sig i dessa biffar...Så himla gott!
Och biffarna gör jag små. Det är godast tycker jag!😊

Recept från Åse 56 kg.

Och ni får ursäkta den mörka trista bilden men det är ju så det är med ljuset denna tiden på året när kvällsmaten ska ställas fram.

I alla fall...

Pannbiff med löksås

6-8 portioner

1 kg blandfärs
2 dl grädde/mjölk
0,5 dl fibrex
1 gul lök
1 riven mozzarellaboll
2 ägg
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
4 msk kalvfond

2 gula lökar
5 dl grädde
1 dl mjölk
1 msk sockerfri lingonsylt
0,5 msk soya
salt och peppar

(ofta gör jag mera sås!)

Blanda ihop vätskan med fibrex och låt stå och dra i ca 5 min.
Blanda i resterande ingredienser och forma biffar.
Stek i smör ca 4 min på varje sida.
Ta upp biffarna och i samma panna fräser du ringar av lök mjuka och glansiga.
Vispa ner grädde/mjölk och smaksättning.
Låt puttra några minuter.

Servera med valfritt tillbehör.

Hoppas det ska smaka.

Kram!

Inga kommentarer: