söndag 3 april 2016

En god helg och ett gott recept.


En lördag till bords.


Hej där söndag!

Hoppas ni har haft en skön helg!

Det är så mycket vår i luften nu, det är såååå härligt!

Det börjar bli lite varmt att traska i vinterskorna och tjocka jackan den är för tjock nu.

Hurra för det!

Efter en sovmorgon blev det en joggingrunda på det. Och idag var det himmel att springa.
(igår kämpigare...)
och ni vet när det är himmel att springa, det är då man känner sig så himla stark, fri, lycklig, benen bara gör det och det är en sådan endorfinkick!
När det inte gör ont i kroppen, inget motstånd av värk, våren är i luften och man har bästa musiken högt i lurarna,
ja det är sånt man längtar efter och det är en slags livskvalitèt för mig.

Precis som att få äta god mat är...


Igår såg det ut så här.
Italienskt på menyn och lite rödvin till det.

Lika mycket som jag älskar att röra på mig så älskar jag god mat!

Idag efter löpningen satte jag igång en gryta som skulle koka ett par timmar för jag visste att jag annars inte skulle hinna då vi skulle iväg så nu står den och puttrar ihop med smaker och tillbehör medan jag skriver lite här.
Perfekt.
Men nu är det verkligen inte alltid jag är så planerande om någon tror det)!
Fast det är allt skönt att vara det emellanåt!


Ljuslyktorna  kom till butiken i fredes eftermiddag, från House Doctor.
De är riktigt riktigt fina med sin mässingsfärg och ger ett vackert sken på bordet från prickarna som släpper ut ljuset...
De rekommenderar jag verkligen!
(finns nu också i nätbutiken)


Alltså jag älskar pasta.
Italienska smaker...
Och jag älskar ost!

Igår blev det denna klassiker till förrätt...
Baguette som gratineras med getost och ringlad flytande honung ovanpå, läggs på en bädd av ruccola och så lite torrostade pinjenötter ovanpå.
En sån där enkel favorit som jag lätt glömmer bort att göra...




Här kommer receptet på pastasåsen...


1 fläskfile
1 pkt bacon
en bit purjolök
2 dl creme fraiche
ca 3-4 dl vispgrädde eller matlagningsgrädde
1/2 köttbuljontärning
2-3 msk soya
2 tsk tomatpure
salt och peppar

Skär bort alla senor på filen och skiva sedan filen i bitar, banka ut aningen. Skär bacon i smala bitar och skiva purjon tunt.

Fräs upp filen i smör, salta och svartpeppra, lägg på tallrik.
Fräs bacon och sist purjon i fettet från baconet.
Blanda ihop allt!
Låt småputtra ihop och smaka av med ev mer kryddor.

Servera till färsk tagliatelle och lite ruccola ovanpå.

(förstek allt innan förrätten görs och koka sedan ihop allt och koka den färska pastan när förrätten ätits upp så den kan serveras riktigt varm)


Kram

1 kommentar:

Meta sa...

Det där får jag minnas låter jättegott.
Ha nu en bra vecka framför dig
Kram Meta