måndag 26 oktober 2020

Vintertid, och ett tips på ett poddavsnitt.

Regnet faller tätt i den svarta kvällen 
och löven glittrar där de ligger klistrade på marken.
Vintertid och de sista oktoberdagarna är här.
Det är så välbekant och ändå var ju sommaren nyss här...
Men det är lite som att den aldrig hänt.
Allt går så fort.
Alltid.

Men nu myser jag för fullt med ljusslingor, ljus och starten på advent som smugit sig in i min vardag på jobbet...
För det är adventsbetonat och jul som är det alla vill ha nu.
I princip.
I alla fall när vi pratar webshopen.
Som jag älskar det.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen.
Det är pysslet, det mysiga, fina vackra, stämningsfulla, varma, dofter av gran och kanel och ljus, torkade äpplen, hyacinter, amaryllisens klockor, järnekens blad, granrisets stickiga...
Det är Det och en himla massa annat med antydan och betoning av advent och jul som lyfter hela denna tid på året.
Annars...
Annars vore det bara mörkt 
och trist 
och kallt 
och färglöst.

Och det annars,
det vill man inte ha...


Jag har idag beställt julens choklad och varje dag packar vi fina julsaker i paket och skickar.
Aldrig förr har det väl varit så viktigt med hemmets värme och hjärta som nu.
Att fylla det med fint och ljust och glädje bla i form av sköna saker att få vila ögonen på.

Glasgranar.

Mossklot med små malusäpplen....

Fint att dekorera med både utanför dörren eller varför inte på graven nu till Alla Helgona helgen...

Malusäpplen köper du lösa eller på kvist i din blomsterbutik.
Här har jag fäst dem med kraftig tråd som jag klippt i mindre bitar och böjt som hårnålar genom äpplena och sedan stuckit i mossbollen.




Ikväll när jag var ute och gick så lyssnade jag på Framgångspodden och avsnittet där han intervjuar Marie Nilsson Lind, avsnittet heter "Brinn för Josefin-Om djup sorg och mäns våld mot kvinnor"
Så bra.
Så sorgligt och man blir så gripen och berörd...
Hon pratar om sin uppväxt och hur hon redan som ung tonåring försökte ta sitt liv för hon dög inte. Hon var osynlig. Hemma var det kaos och hon var aldrig bra nog.
Åh det är riktigt sorgligt att lyssna på men så starkt att dela med sig av allt...
Och sedan förstås om sin syster Josefin...
Sorgen, kärleken, misshandeln, framgångarna och de djupa djupa dalarna av depression och ångest.

Ja, ett avsnitt att bli berörd av på djupet.

Så det får bli ett tips från mig idag.
Fler fina nyheter med advents och julbetoning som jag lagt in i webshopen nu.
Alltså...
Klintas juliga dofter på doftpinnarna och ljusen...
Jag säger bara KÄRLEK.
😃😍
Speciellt älskar jag "Apelsin & Kryddnejlika"

Tänk vad dofter väcker mycket känslor och minnen.
Sinnena får leva lite extra...
God Jul från Klinta kom till oss butiken i förra veckan och där kan du förstås också dofta dig fram till din favorit...

Nu blir det en stor kopp thé och "Utredningen" på Play.

KRAM
💗

Inga kommentarer: