söndag 24 maj 2020

Ugnsrostad sötpotatissallad med limedressing


Den sista tiden har jag blivit väldigt svag för sötpotatis och därmed har det blivit lite olika recept med just sötpotatis när vi grillat på helgerna.
 
Igår testade jag denna från Coops medlemstidning Mer Smak.
Så fräsch och god med limedressingen!
 
Till den grillade vi kyckling, majs och haloumi och så gjorde jag en kall sås med turkisk yoghurt, majonäs, chilisås, salt och peppar och lite andra kryddor. Ni vet man tager vad man haver.
Just nu är jag extra glad också för att använda mig av den färska gräslöken från grönsakslandet.
 
Här kommer i alla fall receptet på;
 
 
Ugnsrostad sötpotatissallad med limedressing
 

 
4 portioner
500 g sötpotatis
2 rödlökar
8 minipaprikor (dessa uteslöt jag)
 
2 msk olivolja, ca!
1 tsk salt
250 g körsbärstomater
1 frp kokta svarta bönor
70 g mixsallad
 
Limedressing
1 lime
1/2 dl olivolja
1/2 msk flytande honung
1 liten vitlöksklyfta finriven
1/2-1 tsk chiliflakes (hoppade jag över)
1/2 tsk paprikapulver
1 tsk flingsalt
 
Ugn; 225 grader
Skala och skär sötpotatisen i munsstora bitar.
Skär rödlök i klyftor.
Lägg sötpotatis, rödlök (och minipaprikor om du använder det också) på en plåt med bakplåtspapper.
Vänd runt och olja och salta.
 
Rosta mitt i ugnen ca 20 minuter.
Rör om då och då.
 
Limedressing:
Riv skalet från limen och pressa saften i en skål.
Tillsätt olja, honung, ev chiliflakes, vitlök, paprikapulver och salt.
Halvera tomaterna och vänd varsamt ihop med bönorna som är väl sköljda och ordentligt avrunna!, och hälften av limedressingen.
Vänd sedan försiktigt ihop med de rostade grönsakerna och salladsblad.
Lägg upp på ett serveringsfat och häll över resten av dressingen.
 
 
Här kommer också "originalsåsen" som stod till i receptet;
 
Het fetaröra
 
3 dl yoghurt (10%)
1/2 dl inlagda jalapeños, finhackade
100 g fetaost
salt
 
Blanda yoghurt med jalapeños och smulad fetaost.
Smaka av med salt.
 

 
Hoppas ni haft en härlig Kristi Himmelfärds helg!
 
Kram Mariette

Inga kommentarer: