fredag 15 maj 2020

Hallongrottspaj, rosa svartöga och annat fint.


Hej fina ni.

Fredag och jag vaknade långt innan klockan skulle ringa och bara tänkte på allt elände här i världen just nu.

Inte bra. Bättre då att få sin skönhetssömn...haha...😊
Tur man normalt sover som en stock, för jag är bra på att sova i alla fall.😉💭

Tankarna som kan vandra iväg tidig morgon över allt som bara inte är bra just nu kan bli många...

Ja. Vi sitter alla i samma båt och det är bara att hoppas på ljusning och att vi alla lärt oss något efter detta...

Tänk positivt.
Tänk på allt som är bra...

Man får påminna sig själv (och stänga av radioeländet kanske!? Och på tal om radio vad är det förresten för låt Lena Philipsson kommit med nu..."En stilla depression"...?!!Näää...det var inte bra tyckte jag😂)

Googlade faktiskt texten nu och här kommer ett uttdrag;

"Visst är det väl synd att klaga
Hur svårt kan det väl vara?
Jag har allt som jag begär
Mat och vin och allt det där
Men ändå jag hör nån tala
I från djupet av min dvala
Med livet sett i stort
Du är en lycklig idiot
Du är en lycklig idiot
Med en stilla depression

Lalalalala...

/osv..../

...

En stilla depression
En stilla depression
En stilla depression"

Av någon anledning så har jag svårt för denna typen av låtar nu...😁

Ja, tur vi alla har rätt till det fria ordet.
Och jag gillar Lena annars))😊



Längtar verkligen efter lite sommarvärme nu också då denna veckan bjudit på aprilväder med lite snö och mycket frost och storm och hela registret av väder som inte är så kul i maj.
Blommor och trädgård gör i alla fall en människa glad och idag vill jag lyfta de fina dekorationskloten i rost som blir så läckra att lägga i krukor, skålar, rabatt...


Här har jag använt mig av silverfall och salvia.
Kontraster blir effektfullt.


"Klot Melon" hittas under kategori Trädgård i nätbutiken.


Vi fick hem rosa svartöga igår.
Hur fina?!

De brukar vara gula men nu beställde jag rosa när jag såg att det fanns.
Detta är en klätterväxt som kan bli 2 meter hög så ge den tidigt något att klättra mot, tex trådar, pinnar eller spaljè...
Blommar rikligt och trivs i full sol/halvskugga.
Viktigt som alltid är det att ge sina sommarblommor gödning!


Tänkte avsluta med en god kaka som kanske kan vara något till helgens fika?
Nämligen Hallongrottspaj!

Smaskigt och lättbakat.


Recept från Jennys Matblogg

Hallongrottspaj

200 gram rumsvarmt smör
1 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
hallonsylt (fast sylt)

Gör så här;

Ugn 200 grader

Ta fram en rund springform, 22 cm, smöra och bröa.
Tärna ner smöret i en skål. Blanda strösocker, mjöl, vaniljsocker och bakpulver och vänd ner i smöret.
Arbeta ihop till en deg.
Forma små bollar och placera ut i formen.
Tryck en grop i varje boll och lägg sylt i varje grop.
Ställ in i ugnen ca 13-18 minuter, eller tills kakan är klar.
(ev pudra över florsocker för en snitsigare kaka)

Serveras med vaniljsås.

(Jag gjorde en och en halv sats och använde mig då av en större form och längre gräddningstid)


Så nöjd med min nya högtalare FEMTIO från Sudio som skymtar där på bordet.
Ha en härlig fredag och en fin helg!

Njut!💜💜💜


Kram Mariette

Inga kommentarer: