onsdag 13 maj 2020

Du ska få ett Panoramafönster, Kristina Lugn


Eftersom Kristina Lugn nyss gått bort i helgen så kommer denna dikten här...
Jag tycker så mycket om den.



Du ska få ett Panoramafönster -
Kristina Lugn


Du ska få ett
panoramafönster
i barnbidrag.
Stjärnhimlen ska vara
din vardagsrumstapet
och Mozart ska skriva musiken.

Du ska få ett hem
som älskar dig.
Du ska få ett sinne
för humor.
Och Strindbergs
samlade verk.

Och alla mina barnbarn.

Min present till dig
är att du ska tala många
språk och tåla all
slags väderlek.

Du ska få god
markkontakt och
svindlande takhöjd
med stuckaturer.
Du ska få ett liv som
 förlåter dig allt.

Klar i tanken ska du vara.
Och stark i känslan.
Du ska få ha roligt.
Allt detta står i
hemförsäkringen.
Du ska få vara ifred.

Mitt underhållsbidrag
till dig är att du aldrig
någonsin kommer att
sluta hoppas.
Du ska få ett modigt hjärta.
Och ett dristigt intellekt.

Och ett gott omdöme.

Den du litar på
släpper inte din hand.
Min julklapp till dig
är att om jag faller
så ska medmänniskorna
glädjas åt att
få ta emot dig.

Ett vänligt leende
ska gå genom
hela din resa.
En frisedel ska jag
sända från
min ensamhet.
Du ska inte få
ärva någonting
alls av mig.
Men du ska få
alla pengarna.


3 kommentarer:

Anonym sa...

En underbar dikt som jag som ”gammelmorfar” fick läsa för mitt yngsta (6:e) barnbarnsbarn vid namngivning! Till dikten hade jag hittat passande musik av Schubert👌💖

Anonym sa...

Den fick mitt barnbarn också vid namngivning av mig!💜

Anonym sa...

Fint att läsa. Tänkte att jag ska läsa denna underbara dikt på söndag den 28 januari. Mitt första barnbarns dop.
Nyfiket undrar jag vilken passande musik av Schubert du valde?