tisdag 26 maj 2020

Rabarberkaka, badrum och uteplats


Godmorgon soliga majmorgon!

Äntligen känns försommarvärmen och det glittrar av grönt!

Först tänkte jag lägga in detta recept på kaka med rabarber.
Mums alltid gott eller hur?!

Rabarberkladdkaka

100 g smör
100 g vit choklad
2 dl strösocker
1 krm salt
2 ägg
1/2 tsk hela kardemumma kärnor
2 dl vetemjöl
200 g rabarber
1/2 msk potatismjöl


Ugn 175 grader

Smörj eller bröa en form med löstagbara kanter, 24 cm

Smält smöret i en kastrull. Ta av från plattan och rör ner den vita chokladen som du bryter i bitar.

Blanda i socker och salt. Rör ner ett ägg i taget i smör och choklad blandningen. Mortla kardemumman och vänd ner den och mjölet i smeten.
Skär rabarbern i bitar och blanda med potatismjölet och strö över kakan.

Grädda kakan mitt i ugnen ca 30-35 minuter.

Servera med vaniljsås.
💛


Lite nytt till barn.
Så söt kylväska med hjärtan.




Medinella, eller Rosenskärm, är det många som tycker är vackra.
Meeen, de är lite rädda för att köpa för den måste ju vara knepig...😊
Ja lite så låter det.

Men de är inte alls svåra!

Jag har placerat mina i ljust men inte i direkt sol.
Vattnar en gång i veckan och de är inte krångliga över huvudtaget!
Bara sååå vackra!

Läste att de gillar lite högre luftfuktighet så jag satte därför en här i badrummet.


Så en Rosenskärm står här i badrummet och glänser med sin skönhet och så har jag en i ett "vanligt" rum, placerad på ett skåp mellan två fönster så den har mycket ljus men absolut inte blir bränd.
Jag rekommenderar verkligen dessa vackra blommor om man vill ha något lite annorlunda.


Idag väntar jag hem nya kläder till butiken.
Tjoho! Sååå roligt!!
Min leverantör släppte sprillans nytt i Kristi himmelfärds helgen och jag beställde direkt för godbitar tar också slut direkt.
Ska fota och visa så fort som möjligt.
Visst är man sugen på lite nytt fint i garderoben nu när sommaren står för dörren och bjuder på ljusa lätta tider.
Som vi behöver allt som är lätt och trevligt ljust, blommigt och bara fyllt med sommarkänsla nu för att lätta upp efter en tuff vår fylld av corona och oro och ångest.
Alla blir vi drabbade av detta även om det är på olika vis....


Trädgårdstider är det ju i alla fall och jag har fått hem fina Garden sticks som man kan sätta ett ljus i eller plantera en blomma...
Finns även i samma modell som stående ljuslykta.
Modellen är blad i järn...
Nytt i nätbutiken.





Igår fick vi hem så mycket fina blommor!
Glöm inte att kolla på instagram då det är där jag hinner uppdatera mest.

Bla fick vi hem Caliente pelargonier som Victoria Skoglund tipsade om på TV4 Nyhetsmorgon förr förra helgen.
Dessa har blivit så poppis efter det inslaget och givetvis påverkar det efterfrågan men vi har fått fatt i både rosa och röda denna gången. 
Bilden Victoria lade ut på sitt instagram med en bytta fylld med röda Caliente hemma hos henne var bara så vacker!

Ja det är mycket härligt i blomsterväg man vill ha nu.
Jag måste ta tag i mer planteringar hemma för det närmar ju sig student och mors dag och allt...
Vädret denna maj har gjort att jag släntrat efter med planteringarna för tyvärr har det varit mycket regn och rusk på helgerna när man skulle fått lite feeling och även sen nattfrost gör ju att man måste var försiktig med vad man sätter ut om man inte vill täcka sina blommor eller bära in dem.

Ha en härlig dag och på återseende!

Kraam!

Inga kommentarer: