onsdag 6 maj 2020

Rostad potatis med vitlökssås och friterad kapris


Hej fina ni.

Hur ska det gå med de svenska jordgubbarna i år...💚
Vi närmar oss säsongen och ännu vet vi inget vad som ska hända...
Vi brukar sälja svenska superfina jordgubbar men hur det blir i år vet vi inte ännu.
Bara att vänta och se.


I helgen som gick grillade vi kött och grönsaker och så gjorde jag detta tillbehör som är från
 Mer Smak nr 6/7 2019.

Gott.
Så det blir mitt tips att testa.
Jag gjorde även såsen som stod i samma recept men den tänkte jag inte på att fota.
Skriver ner bägge recepten här.

Rostad potatis med vitlökssås och friterad kapris

(Nu gör man ju lite som man vill och färskpotatis hade jag inte men original receptet kommer här...)


4 portioner

1 kg färskpotatis
2 msk olivolja
2 tsk flingsalt
nymalen svartpeppar / efter smak


Vitlökssås

1,5 dl majonäs
1/2 dl creme fraiche (här tog jag mer creme fraiche)
1 vitlöksklyfta finriven
2 msk finhackad persilja


Friterad kapris

2 dl rapsolja
1 burk kapris


Ugn;
225 grader

Koka potatisen i saltat vatten. Häll av vattnet och låt ånga av.
Fördela potatisen på en plåt med bakplåtspapper och krossa varje potatis lätt med en gaffel.
Ringla över olja, strö över flingsalt och dra med pepparkvarnen över efter smak och tycke.
Rosta mitt i ugnen ca 20 min.
Potatisen ska bli krispig så kanske måste man sätta det på grill mot slutet om det behövs!

Rör ihop vitlökssåsen.
Smaka av med salt.

Hetta upp en kastrull med olja och häll i avrunnen kapris.
Fritera 5-8 min.
Ta upp med hålslev och låt rinna av på hushållspapper.

Strö kapris över potatisen vid servering.
Såsen klickas på potatisen då också eller serveras vid sidan av (som jag gjorde)



Kram M

Inga kommentarer: