tisdag 2 juli 2019

Delicatobollar


På lördag på Knäreds dagen står fikabordet dukat från klockan tio i butiken.

Förutom trogna favoriter bland kakor så måste man ju också ställa fram lite man inte haft med innan och i är är en av de nya sorterna Delicatobollar.

Recept på dem har ni här.

Delicatobollar

12-15 st

2 dl florsocker
3 msk starkt kallt kaffe
4 dl havregryn
50 g smör
50 g kokosolja
1 tsk vaniljsocker
50 g smält ljus choklad
3 msk kakao

Garnering;
100 g mörk choklad
50 g ljus choklad
1 tsk rapsolja
kokos

Mixa havregryn och kaffe till ett fint pulver.
Blanda ihop florsocker, vaniljsocker, smör och kokosolja riktigt krämigt.

Vänd ner havregryn och kakao.
Rör sist ner den smälta chokladen.

Spritsa eller rulla till höga bollar.

Sätt i frys ca 1 timme att stelna.
Smält sedan chokladen över vattenbad och när den smält tillsätt oljan och rör om.

Doppa topparna i chokladen och rulla snabbt i kokos.
😍


Idag bakar jag Världens godaste kanelbullar från Fridas bakblogg.
De gjorde jag första gången till förra årets Knäreds dag och de blev mycket uppskattade så de kommer med i år också.


Idag har jag ett födelsedagsbarn hemma så jag bakar en kaka till det också..sen ska det bakas till helgens lilla födelsedags bjudning på lördag kvällen så det måste bakas något enkelt till det))
Gör jag något annat än bakar...😋😃
Nja just nu är det mest bakning.😅

Men det är också badrumsrenovering som pågår för fullt hemma.  Igår kväll var vi tvungna att fatta de sista besluten gällande kaklet och idag kom skåp, fronter och det specialbeställda handfatet från Kuma i Danmark.
Jag har inte hunnit hem och kolla det ännu))
Spännande...

Nu ska sista plåten bullar för idag ut ur ugnen.

Som sagt,
på lördag kaffeservering i butiken.

Och superfina goodie bags till de första kunderna som handlar för en viss summa.

Se förra inlägget för info om det.


Kram Mariette

💚

Inga kommentarer: