fredag 24 februari 2023

Fläskfilegryta à la Toftby.


Hej fredag.💚

Som började med snö på morgonen men sedan övergick i regn...
Och det vill vi så klart hellre ha än snö))😊😏


Här kommer ett recept jag faktiskt redan gjort två gånger sen efter jul...😊


Med andra ord gillas det och här kommer receptet om ni vill ha ett litet middagstips.

Fläskfilegryta

(ca 6 portioner)

Recept från Johanna Toftbys blogg


ca 800 g fläskfile
140 g bacon, 1 paket
2 röda paprikor
1 stor schalottenlök
2 msk oxfond
4 msk tomatpurè
3 tsk sambal oelek
3 msk japansk kikkoman soya
1 msk mango chutney
5 dl grädde
2 burkar creme fraiche (4 dl totalt)
svartpeppar och salt (mindre salt om du har soya och fond, smaka av!)
smör till stekning

Gör så här;

Skär paprikan i bitar och finhacka löken.
Rensa fläskfilèn och skär i medaljonger.
Fräs upp fläskfilèn i smör så den får fin stekyta. Krydda med salt och svartpeppar. Lägg åt sidan och stek sedan paprika och lök så de blir lite mjuka.
Lägg det åt sidan och stek baconet som du klippt i bitar.
Lägg sedan samman allt i en gryta eller stekpanna med lite höga kanter och häll ner creme fraiche, grädde, fonden, kikkoman soyan, tomatpurèn, sambal oelek (obs, stark så ta inte så mycket om man inte gillar hetta!), mango chutney.
Smaka av och låt puttra ca 15-20 min.
Späd med mer vätska om du vill ha mera sås...

Servera med krispig hasselbackspotatis och sallad.

Gott och lättlagat!
Precis min melodi det.😍








Ibland känns det som att det är ett halvtidsjobb att vara sjuk...
Ska man inte gå till doktorn eller lab så ska det ringas och det känns verkligen ibland som att man måste tjaaata, tjaaata, pusha på, skynda på, ifrågasätta...har det skickats in, har det gjorts...
åhhh...ja det känns som att det händer saker ibland och ibland att det bara står och stampar...och det är sååå frustrerande. Idag fick jag i alla fall veta att utav alla mina prover som jag behövt ta för att jag ska utredas, och alla prover är så bra så bra, -inget fel, utom borrelian som upptäcktes för några veckor sedan nu, så var det faktiskt idag provsvar som lös rött...
"Äntligen" hittas det fel.
Det vill man så klart inte, men samtidigt när man vet att man är sjuk och känner det i kroppen så vill man ju ha en lösning och ett slut på det så man kan bli frisk.

Så nu är nya läkartider inbokade till början av nästa vecka och veckan därpå och jag fortsätter med min medicin så länge.

Fortsättning följer.


Glad fredag önskar jag dig!
💛

Inga kommentarer: