fredag 1 januari 2021

Nyårsmenyn hemma hos oss


Gott nytt år och god fortsättning!

Vilken annorlunda jul och nyårshelg det var 2020.
Inga kalas, ja så valde vi att ha det, utan bara vi fyra i familjen.
Familjemedlemmar som rört sig på olika håll vill man inte blanda nu när vi ska hålla avstånd och bara umgås med de närmsta man ser hela tiden.

I vilket fall som helst.
Nyårsafton blev det ju och middagen jag tänkte laga skrev jag ner i förra inlägget.
Det blev så gott!

Inte för avancerat utan lagom.
Min melodi det.

Jag tänkte dela menyn med er också, så klart.
Tips i matväg är alltid välkommet ju.



Förrätt. 
Smördegssnittar med ädelost, päron och hasselnötter.

Gör så här;

1 ark smördeg
1 ägg
1 fast päron
100 g valfri blåmögelost, valfri, jag valde en vit ädelost, lite snällare i smaken
4-6 msk hasselnötter
flytande honung
färsk timjan
flingsalt

Ugn 200 grader

Skär smördegen i sex bitar.
Skiva päronet tunt och lägg ut på plattorna.
Hacka timjan och nötter grovt.
Smula osten och strö jämnt över.
Låt kanterna på smördegsplattorna vara fria.
Kanterna penslar du med uppvispat ägg.
Strö över nötter, timjan och ringla över honung.
Strö över lite flingsalt
Grädda ca 10-15 min, tills de ser gyllene ut.

Ringla över lite mer flytande honung och toppa med en extra kvist timjan.
Servera ljumma/varma.
/supergoda dagen efter att mumsa på också!😍








Efterrätten bestod av två olika sorters glass, kolasås och Zeinas dumlechips.
Så goda!
Tar ingen tid alls heller att göra!
Tips, tips!



Dumlechips från Zeinas kitchen

Lägg ut dumlekolor på bakplåtspapper
Grädda i ugnen på 180 grader i 5 minuter.
Ta ut och strö över flingsalt!
Låt kallna helt på plåten.

Så gott att sticka i glass!




Huvudrätten då...
Ja den hoppade vi över...😂
Nä självklart inte.
Men nu blir jag lite lat och orkar inte skriva ner hela receptet så jag lägger en länk till det här!


Receptet kommer från Catarina König och finns på Köket.se

Vi gillar inte blodigt kött så vi hade inne köttet längre än anvisningarna i receptet. Det är ju förstås en smaksak.
Kan säga att såsen med en gnutta cognac i, den var magisk!
Den ska jag göra fler gånger!

Det som inte står i receptet, men som man ser när hon lagar detta i Nyhetsmorgon på TV det är att hon SILAR såsen!
Så glöm inte det!


De barnsligt goda dumlechipsen här igen...😇


 Idag började jag dagen med en joggingrunda, sedan har jag städat och fixat och myst runt hemma...
Fördelen med en lugn nyår med andra ord.
Att man är pigg och kan utnyttja dagen efter.😉



Ikväll blir det hemmagjord pizza.
Ska givetvis tända de nya vackra ljuslyktorna också...




De ska jag lägga in i webshopen snarast också.
Så fina.

Stor kram och väl mött 2021
💗

Inga kommentarer: