tisdag 19 december 2023

Lussebullar med vaniljkräm doppade i socker...


Tisdag och jag jobbar men måste också vila...
Efter dagens akupunktur var jag så trött och hade väldig värk mellan ögonen där en utav de tio nålarna sätts....
Helt galet egentligen att man kan sticka in nålar i ansiktet och vrida om dem på det viset som görs...och sen syns inget...😉
(men man kan få blåmärken och blodbristningar speciellt när man som jag äter kortison)
I alla fall...fantastiskt med alternativ medicin!
Så tacksam för akupunktur.
Min livlina just nu...

Så jag vilar framför en brasa och TV nu...
Jag gör inget extra alls ikväll..
Står mycket på min lista annars...😊Men måste lyssna på kroppen och efter akupunktur är det helgerån att inte vila. Då är jobbet med akupunkturen ett ogjort jobb har jag fått höra varje gång nu...
Skräckexemplet jag alltid får höra är patienten som säger den ska åka och träna efteråt...😂
Största misstaget man kan göra och ett big No No efter akupunktur.😕

Men över till dessa...
De är GALET smaskiga!



Lussebullar med fyllning!
Hurra så goda!

recept från Fridas Bakblogg

35 st

Fyllning;
150 g smör
1 dl strösocker
1 dl vaniljsocker

Bulldeg;
500 g kall standardmjölk
50 g färsk jäst
1 g saffran
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
ca 18 dl vetemjöl
200 g rumsvarmt smör
0,5 tsk salt

Pensling;
130 g smält smör
2 dl strösocker

Fyllning;
Rör ihop samtliga ingredienser till en krämig fyllning. Låt stå

Bulldeg;
Lös jästen i mjölken, gärna i en skål till din assistent.
Tillsätt resterande ingredienser och arbeta ihop till en smidig deg.
Låt maskinen gå på låg hastighet i 20 min. Du kan också knåda för hand lika länge.
Stjälp upp degen på mjölad bänkskiva och kavla ut till en stor rektangel.
Bred på fyllningen och vik degen i ett treslag.
Skär ca 2 cm breda remsor och rulla ihop som du rullar lussebullar.
Lägg på plåtar och låt jäsa till dubbel storlek, ca 2 timmar i rumstemperatur.
Sätt ugnen på 225 grader, över och under värme och grädda dem mitt i ugnen ca 8-10 min el tills de är gyllene i färgen.
Ta ut och låt svalna en aning.
Pensla dem med smält smör och doppa i socker.
Låt svalna på avsvalningsgaller.

Går bra att frysa (även när de penslats och doppats i socker!)





I år har jag bakat både vanliga lussebullar och denna varianten.
Jag tänker om det blir någon över...😂, så ska jag sitta och njuta av lussebulle på stranden i sommar.
Hur härligt hade inte det varit...😋😅



Som en julig sockerkringla bulle.😍

Som vanligt blir det bilder fotade i mörkret och lite i farten💫😏, men så är livet i december.💛

Kram
😊

Inga kommentarer: