tisdag 7 juli 2020

Rabarber, vinbär och jordgubbssmulpaj


I söndags när regnet smattrade mot rutorna fick jag lust att slänga ihop någon sådan där enkel bärpaj.
Bläddrade snabbt i min receptpärm  på jakt efter något recept med just sommarens bär och valet föll på denna.
Supergod med vaniljsås till.


Eftersom jag inte tycker att det ska snålas med topping/deg så gjorde jag dubbel sats av degen!
Men originalreceptet med enkel sats kommer här.


Monikas Rabarber och jordgubbssmulpaj

Sött och syrligt när det är som bäst.

100 g smör
3 msk strösocker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn

(jag dubblade denna sats på smet för jag ville ha mycket deg!)

Fyllning;
ca 400 g (7 dl skivad) späd rabarber
1/2 l skivade jordgubbar
1 näve röda vinbär, detta ingick inte i receptet
1,5 dl strösocker
1,5 msk potatismjöl

Smält smöret i en kastrull. Rör ner socker, vetemjöl och havregryn.
Blanda bären med socker och potatismjöl.
Bred ut i en form och fördela smeten ovanpå.
Grädda ca 15-20 minuter på 225 graders värme.

Servera med vaniljsås.




Smaklig sommarspis.


Inga kommentarer: