torsdag 2 juli 2020

Pinocchiokladdkaka

 
Eftersom det är födelsedag i familjen idag fick jag ta mig tid och tillfälle att baka en liten tårta.
Mysigt!!! Och doften av hembakat är ju bara bäst!
 
Personen som fyller år älskar kladdkaka så jag valde att baka Pinocchiokladdkaka.
Ett nytt recept för mig som jag hittade på nätet så klart!
 
Och här kommer det till er om ni också vill testa det.


 
Pinocchiokladdkaka
 
recept från My Kitchen Stories
 
springform 23 cm (1-12 bitar)
 
Vaniljkladdkakan;
225 g smör
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 nypa salt
4 ägg
3,5 dl vetemjöl
 
Ingredienser till marängen;
2 äggvitor
1 dl strösocker
0,5 dl mandelflarn el krossade hasselnötter (kan uteslutas)
 
Dekoration;
4 dl kylskåpskall vispgrädde (jag tog inte så mycket grädde)
1 nypa bakpulver
Färska jordgubbar
 
Ugn 175 grader (varmluft)
 
Fodra formen med bakplåtspapper.
Smält smöret och låt svalna.
Blanda alla ingredienser inklusive smöret försiktigt, bara så att smeten går ihop.
Häll i form.
 
Vispa äggvitorna till marängen till fasta toppar med elvisp och tillsätt strösocker lite i taget under vispning.
Klicka ut marängen på kakan och bred ut i ett jämnt lager.
Strö över nötter och grädda ca 35 minuter.
(passa så inte marängen bränns, lägg då folie över)
 
Låt svalna helt, 4 timmar, el gärna över natten i kylskåp innan dekoration.
Vispa upp grädden med bakpulvret och bred ut.
Toppa med färska jordgubbar.
Servera.
 

 
 
Tårthej från mig!

Inga kommentarer: