onsdag 29 juli 2020

Mot Köpenhamn...


Igår var min första lediga dag!
Alltså den behövde jag så mycket.
Jag är helt slut faktiskt. Känner mig som ett vrak efter att typ ha jobbat ihjäl mig och haft en massa annat att tänka på också...
Så jag är både fysiskt och psykiskt trött.
Det känns, löjligt mycket...


För en och halv vecka sedan släppte Danmark på inreseförbudet för halläningar  så igår tog vi bilen till Danmark på en första efterlängtad semesterdag.

Vi tog bilen över Öresundsbron och det var inte så farligt långa köer vid gränskontrollen men det gjordes ordentligt på danska sidan.
Alla kollades på pass och folkbokföringsbevis vilket är kravet nu för att resa in.

Första stoppet var Köpenhamn.
Fina fina Köpenhamn.
Så härlig stämning där.

Vi strosade på Ströget, shoppade och tog oss ner mot Nyhavn.
Här är så pittoreskt mysigt och dejligt.😍

Efter en glass på kajkanten bestämde vi oss för att åka en sån här båttur.
Och det kan jag verkligen rekommendera!
Turen tog en timme och man fick se så mycket som man aldrig skulle sett annars och det gav definitivt mersmak att se fler områden i Köpenhamn som ju som alla storstäder har så mycket mer att erbjuda än man ofta vet och ser.


Glatt sällskap.
💙


Vilket sommarväder vi fick också.
Man hade helt klart kunnat ha sommarklänning men det vågade inte jag chansa på då vädret när vi lämnade Knäred på morgonen var mörk himmel och ösregn.


Att komma ut och röra på sig och komma till "utlandet" efter hela denna corona kris kändes lyxigt!
Herregud nyss fick vi inte komma hit och nu är vi här.

Det var verkligen handsprit överallt.
Du skulle sprita händerna innan du gick in i en butik och även när du gick ut.
Likadant på båten.
Sprita när du hoppar på, sprita när du hoppar av.


En stund i solen på en annan plats än hemma...
Overkligt härligt känner jag...


Om ni hängde med på instastories igår så fick ni följa med en del...
Så där extra trevligt att kunna lägga ut små filmer också, det är en av alla fördelar med instagram.


Utanför Tage Andersen i Köpenhamn.


Efter huvudstaden åkte vi till Rungsted (jag tror det heter så...😉)och åt middag vid havet i hamnen där.
Sen åkte vi längs Strandvejen och tittade på alla fina hus...
Alltså...man blir helt hänförd varje gång, så fint...
Och vilken utsikt de har mot Öresund från sina vackra villor...

Målet sedan var Bakken.
Här i Danmark är tivolina nu öppna till skillnad från oss i Sverige och det var ingen trängsel kan man väl säga så vi kunde åka hur mycket vi ville.
Så skönt!

Vissa åkattraktioner krävde munskydd.


Och likadant här, du spritade innan du satte dig i en karusell och du spritade efter att du åkt.


Vissa vet inte hur man använder munskydd...
😂



Sista åket för de som ville bli blöta var här.
😅
Och en fågel satt där och fångades av neonljusen i sommarkvällen....


Visst är det en speciell känsla med en nöjespark när det mörknat med alla ljus och lampor...

Lite saga över det hela.


Vi var nog hemma vid halv två tiden igen på natten och då var jag helt slut.
Sov som en stock kan man säga.

Men en underbar dag blev det!


Idag har jag beställt böcker, ett av mina uppdrag för mig själv nu är att försöka vila upp mig lite.
Och så hoppas jag på fler fina utflykter, solsken så klart, och så jobbar jag på ändå också med butiken men meera hemifrån så det blir lite semesterkänsla.

Butiken den har dock öppet som vanligt.


På fredag ska vi hämta hem vår lilla katt.
Längtar.💗


Kram!

1 kommentar:

Anonym sa...

Älskade Danmark ! Så kul att få följa med över och njuta av bilder. Tack ! Hoppas verkligen att du kan komma ner i varv lite nu på "ledigheten" och att få hem liten gosig kisse är en riktig höjdpunkt ju... hoppas den vill sova och spinna i famnen, finns inget bättre mot stress...
/Hälsningar Vendela