måndag 12 december 2022

Katten och musen.

 
Granen knackar på dörren...


Hej måndag!

Och en riktigt vintrig sådan.
Snön gnistrar, kylan biter och solen visar sig på himlen.
Så skönt med ljuset. Det blir man ju inte så bortskämd med dessa dagar annars...

I lördags efter jobbet tog jag in granen.
Jag var ju väldigt skeptisk innan till rödgranen som kommit hem, vi har alltid haft kungsgran, men det blev riktigt bra! Jag hade fel jag erkänner...den blev inte så pluttig som jag trodde och höjden som är ca 2,5 meter var ju betydligt lättare för mig att hantera än när vi haft runt 3 meter kungsgran. Det är tungt och svår hanterbart för mig.

Så granen kom in och pyntades.
Allt var frid och fröjd.

Ända tills katten sprang in med en mus i huset precis när jag skulle gå och lägga mig på lördagskvällen.
Herregud vilken cirkus...

Jag får panik av möss kan jag erkänna!
Katten jagade musen och jag jagade katten...
Det skulle man haft inspelat...😂

Jag var inte glad...mer panik och skrek...och bara kände svetten bryta fram...😄

Men jag löste det, till slut.😊

Jag försökte först ta katten när han hade musen i munnen så att jag skulle kunna slänga ut bägge på en gång...😉😂Men det gick ju inte. Lyfte jag upp katten släppte han musen!
Och katten och musen for hit och dit och jag efter...
Hysterisk kan jag säga...
Från rum till rum!

Sen kom jag på att jag skulle slänga en spann över musen så då skrek jag ut order om det...haha..."Hämta en spann!" Jag passade ju djuren...vågade inte lämna dem ur sikte jag vill inte ha en levande mus i huset, otäcka tanke...

I alla fall.
Jag lyckades fånga musen under spannen och sen kunde jag föra spannen över golvet mot en öppen dörr, (det var ju kallt också där på lördagsnatten och vi hade öppnat dörrarna, "ifall musen skulle kunna springa ut"😂.)
Nåväl. Jag förde musen under spannen över hela golvet i stora rummet och fick panik varje gång svansen stack ut under spannen...jag tycker de där svansarna är så otäcka, det var det där med panik som sagt...😄
När jag kommer fram till dörren så skriker jag igen "Hur ska jag få den över tröskeln nu?!"

Ja jösses...
MEN, jag lyckades snabbt vippa upp spannen utåt och uppåt och musen for iväg ut i natten nerför trappan...

Lycklig mus, snopen katt.

Och jag kunde gå och lägga mig och sova fridfullt.😊😂
 



Visst blir det stämningsfullt med snön till julens dekorationer...


Denna tomten har verkligen skägget fullt med snö...
Klädd i vinterskrud får man väl säga...😍


I fredags fick vi hem nya väskor och påfyllning av de populära svart/vita väskremmarna.

Denna väskan som vi bla packade upp då och som syns här på bilderna är brun.
Här har jag satt på väskremmen som ingår i väskan.
(det är de mönstrade väskremmarna man köper till extra om man vill ha det)



Snygg,
 och praktisk med fyra fack!




Några av de nya smyckena som också kom hem i fredags.



Idag har vi fått påfyllning av vackra julblommor.💚😍


Önskar en fin start på veckan.

Snöiga hälsningar M

Inga kommentarer: