söndag 2 februari 2020

Semmelkladdkaka och vårblusar.


Hej söndag!

Vårblusarna i rosa och blått som vi fått hem till butiken ser ni här.

100% viscose och så sköna och jag gillar verkligen halsen och färgerna.


Örhänge och armband finns också i butiken.
Sötvattenspärlor.




Bägge dessa nya blusar finns nu också i nätbutiken.




Visst är det underbart med pasteller efter en lång vinter?!


Dessa örhänge finns åter i butiken och är designade av influencern Joanna Fingal.


Idag har jag bla bakat denna...


Semmelkladdkaka
Det hör ju februari till med bakverk innehållande mandelmassa!

Mums!

Receptet kommer här.


Semmelkladdkaka

ca 8 bitar

150 gram smör
100 gram mandelmassa
2 tsk kardemummakärnor
2,5 dl strösocker
3 ägg
2,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Topping:
75 gram mandelflagor
2 dl vispgrädde
ev florsocker

Ugn 175 grader

Smält smöret.
Mortla kardemummakärnorna. Riv mandelmassan.
Rör samman alla ingredienser.
Spänn fast ett bakplåtspapper i botten på en form med löstagbara kanter, ca 20-22 cm.
Smöra kanterna.

Grädda 20-25 min (jag gräddar dock lite längre då jag inte vill ha den fullt så kladdig)

Svalna.

Vispa grädden.
Torr rosta mandelspånen i en stekpanna, lätt.
Låt svalna.

Bred grädde på den kalla kakan och strö över mandelspånen.
Pudra ev på florsocker.




Solen dök upp här på eftermiddagen.

Så härligt!

Jag passade på att gå ut och plocka blåbärsris i en stor korg då jag tänkte använda det till en vårkrans senare i veckan.


Nu blir det bad med en bok innan söndagsmys med matlagning.

Kram Mariette

Inga kommentarer: