måndag 3 februari 2020

Blåbärskrans / DIY och Pomponrosor


Igår plockade jag en stor korg med blåbärsris.

Tanken var att jag skulle göra en sådan här krans med tjockt av blåbärsris där varje knippe som läggs på först viks.
Det blir en hållbar, tät och fin vår/vinterkrans som jag rekommenderar.
Det är lite pyssel och tar sin lilla tid men det är det värt.


Här har jag också dekorerat kransen med några kristaller och en pärlhyacint lök.


Men,
den är också fin odekorerad.


Hur gör man?

Kransen binds på en halmstomme med spoltråd som bindtråd.

Se till att ha plockat mycket blåbärsris då det går åt mer än vad man tror. (också beroende på hur stor stomme du väljer att binda på så klart!)

Ta små knippen av blåbärsris och vik ihop så ändarna kommer ihop nertill och du får en rund båge upptill.
Sedan lägger man knippe för knippe på kransen, från sida till sida och för varje knippe som läggs på drar jag ett varv med spoltråden, för att de inte ska släppa under tiden man binder, det är svårt att hålla flera knippen på en gång innan man virar runt då det är ett styvt material som gärna fjädrar tillbaka, så bäst är att sätta fast varje knippe för sig.
Det går flera knippen på varje varv runt.
(jag binder ej dit grönt på baksidan)
Sedan binder man varv efter varv tills man kommer runt hela kransen.
Då fäster man och gör en upphängningsögla.


En vårvinterkrans som man sedan också kan sätta på ägg osv när man vill göra den påskbetonad.

Och här blev det en liten uppdatering på inlägget.
😊
När blombilen kom idag hade han dessa rosor som jag tyckte var så underbart fina så de fick vara med på bild.😊
Pomponrosor.

Ser ut som ranunkler nästan.
Så vackra.
💚



Blommor är verkligen fantastiskt, eller hur?
😍


Ha en fin start på veckan.


Inga kommentarer: