fredag 2 augusti 2024

Risonisallad med tomat och ost


Risoni sallad...

Risoni är en ny bekantskap för mig,- det är små gryn av pasta som påminner om ris till utseendet.

Häromdagen gjorde jag en risonisallad och det kommer jag att göra igen.
Fräscht och gott!

Testa detta och bjud till något grillat eller bara som den är kanske med en bit bröd till...
Original recept nedan kommer från ICA.

Risoni sallad med tomat och riven halloumi

4 portioner

400g kvisttomater
3 salladslökar
3 msk olivolja
1 msk vitvinsvinäger
2 krm svartpeppar
1 krm salt
3 dl risoni
rostade pinjenötter (här tog jag hasselnötter istället och torrostade)
200 g haloumi el grillost (jag tog fetaost istället)
2 dl färsk basilika
1 dl hackad färsk persilja

Skär tomaterna i små bitar och strimla salladslöken. Blanda med olja, vinäger, salt och peppar.

Koka risonin hälften av tiden enligt förpackningen!
Häll av och skölj med kallt vatten. Låt rinna av ordentligt.
Blanda med tomathacket och marinera i rumstemperatur i 15 minuter.

Rosta nötterna i torr panna tills de fått lite färg.
Riv osten grovt.
Blanda ner risonin tillsammans med örterna och strö över pinjenötter (el andra nötter)


Ha en fin fredag!
💚

Inga kommentarer: