tisdag 16 maj 2023

Tomatpasta med kyckling och ruccola


I söndags lade jag ut en bild på denna maträtt på instastory och jag fick några önskemål om receptet.

Receptet har jag fått av en kompis, sen ändrade jag liiite och lade till lite, det är ju så smidigt att göra så när det gäller denna typ av rätter rätter.
Flexibelt med andra ord.😊



TOMATPASTA MED KYCKLING OCH RUCCOLA

4 port pasta, gärna Lumaconi eller annan stor "hålig" pasta
600 g strimlad kycklingfilè
1 tsk olja
salt och peppar och paprikakrydda till kycklingen
körsbärstomater
1/2 kruka persilja, här tog jag gräslök istället!
1 dl tapenade, här tog jag röd pesto och man måste ha betydligt mer än 1 dl. Jag tog en hel burk plus lite extra olja!
Ruccola
Smörstekt sparris (ingår egentligen inte i receptet)

Koka pastan
Grilla el stek den kryddade kycklingen och skär sedan i mindre bitar
Skär tomaterna i halvor och hacka persilja el gräslök
Blanda den varma pastan med tapenaden eller den röda peston, jag tog också på lite extra olja här!
Det ska vara lite gojsigt!😋
Lägg upp ruccolan i en ring på fatet.
Lägg pastamixen i mitten. Strö över kyckling, de halverade tomaterna, den klippta gräslöken, toppa med sparris och lite flingsalt och nymald svartpeppar.

Servera med en kall sås du gillar.
Jag rörde ihop creme fraiche och grädde, majonäs, sweet chilisås, lite pressad citron och flingsalt och nymald svartpeppar.

Plus servera varm baguette till!

😍😋



Snygg Gingko mobil som landat i webshop och butik.



Fin vid entrèn, i ett träd osv...



💚

Inga kommentarer: