torsdag 11 maj 2023

Rabarberkaka med kardemumma


Testade detta recept förra helgen och det var smaskens!

Vill du också baka det så kommer receptet här!

Rabarberkaka med kardemumma

100 g smör
2 tsk malen kardemumma
2 ägg
2,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 och 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
4 dl slantade rabarberbitar

Servera med vaniljsås

Ugn 190 grader

Smält smöret. 
Vispa ägg och socker riktigt fluffigt.
Blanda samman mjöl, kardemumma, bakpulver och vaniljsocker ordentligt. Häll i detta i äggsmeten och blanda runt med en slickepott. Smeten kommer att vara riktigt tjock.
Häll i smöret och blanda runt med en slickepott tills du har en jämn smet.
Lägg i bakplåtspapper i en rund springform som är 24 cm i diameter. Häll i smeten och sist de slantade rabarberna som du trycker ner lite.
Grädda i ca 25 min, beroende på din ugn. (jag gräddade min kaka ca 8 minuter längre! annars hade den blivit alldeles för lös, nu blev den perfekt i min ugn!)
Kakan ska vara lite kladdig i mitten , gräddad från kanterna och en bit in!
Den blir fluffig i ugnen och sjunker ihop när man tar ut den (så ska det vara!)

Låt svalna innan den ska ätas så den hinner "sätta sig" eftersom den är lite lös i mitten.

Väldigt gott och lättbakat!
Precis vad jag gillar!😍😋


Recept från Niinis kitchen





Duktyngder...visst önskar man att man hade det hemma när man ska lägga på en duk utomhus för att duka trevligt och vinden bara tar tag i den....

Nu har vi fått hem dessa snygga i gjutjärn.
S/4.



Alltid har man en kompanjon vid sin sida när man är ute och fotograferar...😊😻
Här var det Vincent som var behjälplig.😃😺


Ha en fin dag.

💗💗💗💗💗

Inga kommentarer: