tisdag 20 september 2022

En äppelpaj.

 Tisdag och dags för ett litet recept...

På äppelpaj!

Vem gillar inte äppelpaj liksom...

(ja inte alla så klart men jag tycker det hör hösten till, och så klart tycker jag det är gott😋)


I helgen plockade jag ner mina äpplen från träden och lade dem till vinterförvaring i lådor med tidningspapper emellan.
Fem stycken små äpplen hamnade dock i denna paj...😍


Knäckig äppelpaj

4-5 äpple
2 msk farinsocker
1 msk kanel

Deg
200 g smör
4 dl havregryn
4 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1/2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Ugn 180 grader

Smält smöret.
Skala äpplena och skär i små klyftor.
Blanda med kanel och farinsocker.
Lägg i smord form, 30 cm.
Blanda havregryn, salt, mjöl, socker och bakpulver.
Tillsätt sirap och det smälta smöret.
Fördela degen över äpplena.

Grädda mitt i ugnen ca 25-30 minuter tills gyllenbrun.

Servera med vaniljsås eller vaniljglass.




Fleur skärbrädorna/uppläggningsbrickorna från Majas Cottage har vi i butiken och jag tycker de är så fina.


Ikväll blir det till att ta det lugnt...
Träningsvärk från gårdagens gympapass är dagens status men det känns inte så fel...
Då vet man att man tränat muskler som inte fått sig en omgång på ett tag!😃

Idag har jag möblerat om lite i butiken och gjort höstmysigt i nya vinklar och vrår.
Alltid roligt med förändringar.
Både för mig och mina kunder!😊

Att inspirera är viktigt.
Utan inspiration blir man vissen...

Men visst, inspiration blommar och torkar...
Inte alltid man känner tjohej vad inspirationen flödar...😉
Ibland är den där, ibland får man jobba fram den...

Idag behövde jag inte jobba fram den...bara att köra på.
😃

Må så gott.

Kram M

Inga kommentarer: