onsdag 10 februari 2021

Kladdkaka med brynt smör och björnbärssylt


Ni som brukar läsa här vet ju att jag gärna bakar men det måste vara lätt och gå snabbt.
Annars har jag inte riktigt tiden till det.
Men en kaka till helgen är alltid mysigt och i söndes kände jag plötsligt att jag hade lite lust att sno ihop något och då blev det denna.
Supergod och snabbt bakat.

Receptet heter egentligen Vit kladdkaka med hallon och brynt smör och kommer från Köket.se
(recept Simona Muntean från Cookies and Sweets)

Men jag gjorde den på svärmors hemmagjorda björnbärssylt.
Det blev inte dumt alls...😋😉



Vit kladdkaka med brynt smör och björnbärssylt

150 g smör
3 dl vetemjöl
3 dl strösocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker

Topping ca 1,5-2 dl björnbärssylt
Ev florsocker att sikta över den färdiga kakan.

Ugn 200 grader över och undervärme.
Fodra en rund form med löstagbara kanter med bakplåtspaper och ställ åt sidan.

Smält smöret i en kastrull på spisen och bryn det något.

Blanda ner resterande ingredienser till en jämn smet.

Häll smeten i formen.

Förgrädda kakan i mitten av ugnen ca 10 minuter så att den får lite yta.
Ta sedan ut den från ugnen och klicka på sylten som en swirl runt kakan.

Sätt tillbaka formen i ugnen och grädda ca 20 minuter tills kakan fått lite färg och fin yta.
Den ska vara lite kladdig i mitten.

Svalna i kylen.

Servera kall ev toppad med lite pudrat florsocker över och med vaniljsås eller vaniljglass.
Smaksak.😍


Så gott att den blev lite seg men ändå kladdig och med sylten i...

Testa den.💜


Tulpantider och jag passar på att njuta.
Varje helg "måste" man ju ha lite blomster på bordet.

Just dessa vackra facetvaser från Tine K finns med på rean också...

Underläggen i trä från House Doctor är unika bakbrickor från Indien och så fina att ha under bla vaser.

Man vill ju lyfta fram och verkligen framhäva det som är vackert och det gör man extra mycket med en bricka under tycker jag.

Kram.

Inga kommentarer: