söndag 26 januari 2020

Hallongrottspaj

 
Hur gott är det inte med hallon,,?
 
Därför var jag bara tvungen att testa denna när den dök upp som förslag i nyhetsbrevet från SVT häromveckan.
 
Kocken till denna är Susanne Jonsson och programmet den var med i var "Timjan, tupp och tårta"
 
 
Hallongrottspaj
 
6-8 portioner
 
Paj
225 gram smör
1,5 dl strösocker
1,5 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl
 
Fyllning;
500 g hallon
3 msk potatismjöl
3 msk ljus sirap
florsocker att pudra på
 
Serveras sedan med tex vaniljglass eller vaniljsås tycker jag, men deras förslag är en krämig vanilj youghurt man blandar ihop.
 
4 dl krämig turkisk youghurt
2-3 tsk vaniljsocker
 
Pajen görs så här;
 
Blanda smör och socker smidigt.
Blanda och sikta ner resterande torra ingredienser.
Bearbeta snabbt ihop till en deg.
(vila gärna degen ett par timmar i kylskåp)
 
Blanda hallon, potatismjöl och sirap i en pajform.
Skeda deg över hallonen.
 
Ugn; 200 grader vanlig ugn eller 175 grader varmluft´.
Grädda tills pajen fått gyllene färg, ca 20 minuter.
Låt svalna.
Pudra över florsocker.
 
 
(Recept från SVT.)
 

 
Nu ska jag lägga mig på yogamattan och köra mina övningar jag fått av sjukgymnasten.
 
Ikväll ska jag testa en ny gratäng med kyckling och potatis.
 
Det blir också Netflix och ta det lugnt.
Ett bad också tror jag minsann att jag ska unna mig och så ska jag klicka hem fröer till mina odlingslådor.
 
Det är viktigt att få sommardrömma så här års.
 
Har varit ute och sprungit även idag och jag känner (hoppas är väl snarare det rätta ordet kanske) att jag är på väg att bli starkare igen.
Skam den som ger sig.
 
Idag har jag inga allergiska konstiga tendenser heller och jag är så himla glad för det.
 
Men vi tänker så klart på pappa på sjukhuset.
 
Väntar på svar men hoppas och tror det blir bra med rätt hjälp (de hade slarvat bort proverna som togs så det fick tas nya som ger svar efter två dagar...)
 
 
Söndagskram


Inga kommentarer: