tisdag 25 juni 2019

Våndan av en kraschad telefon, fläderblomssaft och en blå blus.


Fina blusen med glitterficka.
Nu i blått igen.


Alltså denna morgon kunde inte börjat bättre))

Förra torsdagen tappade jag min nya telefon i garagegolvet, i betong!, när jag ganska stressat skulle ut till bilen på morgonen för att köra till jobbet. Det var dagen innan midsommarafton jag hade mycket packning med flera väskor och blommor och en liten manöver för att jag skulle ta bort övningskör skylten, som någon glömt ta bort kvällen före, gjorde att telefonen ramlade ur och pang!
Ner i betongen som en störtdykning med skärmen först!

Jaaa, alltså den såg ganska trasig ut när jag förskräckt plockade upp den...
(jag måste säga att jag är rädd om mina prylar och min nya telefon...😅och jag vill inte ha en en helt sprucken skärm, min telefon är ju min jobbkompis också😊!)
Men,
så klart hade den spruckit både i nederkant flera långa sprickor från kant till kant, mitt över och i ovankant!

Neeej...
ja ni fattar känslan...😓

Beställde snabbt ett nytt skärmskydd, skalet på baksidan var så klart helt (jag hade ett skärmskydd på redan, men inte "plånboksvarianten" till betalkort som många har på sina telefoner, jag gillar inte dem helt enkelt).
Sedan ville jag inte dra bort skärmskyddet för jag tänkte ifall glaset var helt trasigt där bakom, bäst att vänta på nya "glaset" tills jag drar bort det gamla.
Invänta förödelsen...😖

MEN, jag trodde faktiskt aldrig att mitt glas och skärm skulle vara helt där bakom det väldigt spruckna skärmskyddet.
Men det var det!
Trodde knappt mina ögon!
Som ett mirakel.😃

Så det var verkligen den bästa investeringen att köpa ett bra skärmskydd som inte bara skyddar mot repor!
Detta skyddade sannerligen mot betongfall också))😃
Och vad var det jag hade på när den föll i betongen, jo härdat glas "IDEAL GLASS"
Premium tempered glass screen protector.
Trodde det skulle vara ett bra skydd men inte såååå bra med tanke på hur sprucken min telefon blev efter fallet.

Så ja,
detta var en väldigt bra start på dagen. Annars skulle jag kört iväg till Halmstad för att lämna in den på lagning tänkte jag. (vi bor ju på landet här så alla ärenden tar sin lilla tid att ge sig iväg på)
Men nu slipper jag det. Ska fortsätta på bakningen inför Knäreds Dagen här i butiken plus allt annat jag måste ordna med.😊


Den populära blusen med glitterficka finns nu i blått igen!
Hittas i nätbutiken.


Så snygg!

Igår fick vi påfyllning av dessa solcellslyktor.



I lördes kokade jag och silade min flädersaft som fått stå och dra i tre dagar.
Sommar på flaska.
Vi har fläder bakom uthuset så det är bara att gå ut i trädgården och plocka.💚

Jag gör alltid Leilas recept på flädersaften.
Och det är som följer;


Fläderblomssaft
Leilas recept

45 klasar färska fläderblommor
Skal och saft av 3 citroner
1,5 liter vatten
2 liter strösocker
4 tsk citronsyra

Lägg blomklasarna i en bunke och tillsätt rivet citronskal och citronsaft.
Koka upp vattnet och rör ner strösocker och citronsyra.
Häll vätskan över blommorna.
Täck bunken med en tallrik och låt saften stå svalt i tre dygn.
Rör om några gånger under dagen.
Koka upp och sila saften.
Häll upp saften i desinficerade flaskor, fyll dem ända upp till kant och tillslut väl.
Förvaras kallt och spädes efter smak, ca 1+4





I bakgrunden blommar min ros Venusta Pendula så överdådigt vackert just nu.

Ha en fin solskens tisdag.
💚

Inga kommentarer: