söndag 9 juni 2019

Rabarberkaka med kardemumma och marshmallows

Godkväll söndag.

Här kommer ett inlägg jag skrev ner för några dagar sedan.
Ett recept värt att spara.


Det är tyvärr dålig rabarberskörd här hos oss i år.

Men en liten rabarberkaka blev det bakat i alla fall.


Testade ett nytt recept jag hittat hos Coop.
Och det var supersmaskigt.

Dock stämde inte gräddningstiden i receptet med vad som passade vår ugn (jag gräddade lite längre, känn efter med en sticka), men jag skriver original receptet här nedan.

Rabarberkaka med kardemumma och marshmallows.

Ugn; 200 grader och 125 grader

400 g färsk rabarber
3/4 dl strösocker
1 msk mortlade kardemumma kärnor
3 dl minimarshmallows
(ev florsocker till garnering)

Kaksmet;
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
200 g rumsvarmt smör
2,5 dl strösocker
3 ägg
1 dl mjölk

Gör så här;

Ugn 200 grader.

Skölj och skär rabarbern i 1-2 cm stora bitar.
Vänd runt dem med socker och kardemumma.
Blanda de torra ingredienserna till kaksmeten i en skål.
Vispa smör och socker pösigt med en elvisp.
Knäck i ett ägg i taget under tiden vispen är igång.
Tillsätt mjölken och häll i de torra ingredienserna.
Vispa till en jämn smet.

Bred ut smeten i en liten långpanna/ugnsform ca 25x35 cm täckt med bakplåtspapper.
Fördela rabarbern jämnt över hela kakan.

Grädda mitt i ugnen ca 20 min.

Sänk värmen till 125 grader och strö över marshmallowsen.

Grädda ytterligare ca 15 min.

Låt svalna i formen och och skär upp i rutor vid servering.
Servera med vaniljsås.


Njut.
💜

Inga kommentarer: