söndag 9 december 2018

Lussebullar och helgskriket.


Bomull på kvist är så fint och just nu finns det att köpa i butiken.
Håller en evighet också.


Hej Söndag kväll och andra advent.

Jag har fixat lite hemma denna helg men tyvärr hann jag så klart inte bocka av allt på min lista över saker jag skulle göra.
Så det är lite som vanligt med andra ord.😊

Saknar min familj extra mycket gör jag också idag.
Suck...men bara att gilla läget.

Denna tokfina ljusstake med marmor botten är bara så stilig...
Den var en av nyheterna jag plockade fram förra helgen och hur snyggt är det inte med en palm både sommar som vinter.


Tänkte snart rusa upp till min bok och en nybäddad säng med nytvättade lakan (bästa alltså!) för lite tid att bara koppla av innan denna dag är slut meeeen ville bara skriva lite kort här också...som vanligt.
😊
Har farit runt ganska bra idag och skrek för fullt när jag dessutom blev "överfallen" av en mus.
Åh avskyr möss alltså...
Måste sett så roligt ut men det var allt annat än roligt...
😉😂



Jag har plockat fram mina antika lucior denna helg och bakat lussebullar.
Det blev lördagkvällens nöje det.

Kände för traditionella lussebullar denna gång och bakade detta recept som kommer nedan.


Recept från Mitt Kök Expressen

Lussebullar

ca 35 lussebullar

2 pkt saffran
2 dl strösocker
2 msk vatten el rom
50 g jäst
5 dl rumsvarm mjölk (3%)
175 g rumsvarmt smör
1/2 tsk salt
13-14 dl vetemjöl plus lite till utbakning

Till pensling och dekoration;
1 ägg
russin

Stöt saffranet i en mortel med 1 tsk av sockret.
Lägg sedan saffranet i romen eller vattnet och rör om.
Låt stå ca 30 min.

Skär smöret i tärningar.

Smula jästen och blanda med mjöl, smör och saffran samt vätskan i en bunke eller köksmaskin med degkrok.

Tillsätt resten av sockret, salt och mjöl.
Arbeta degen ca 15 min i maskin el 20 min för hand.

Låt jäsa under bakduk 60 min.

Lägg russin i lite vatten i ca 30 min.
Sila sedan av vattnet.

Ta upp degen på sparsamt mjölad arbetsbänk. Knåda lätt och baka ut lussebullar.
Tryck i russinen.

Lägg bullarna på bakplåtspappersklädda plåtar. Jäs under bakduk 30 min.

Ugn 225 grader.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen ca 8-10 min.

Låt svalna på galler under bakduk.

Njut!


Härligt gyllengula.

Älskar saffran alltså...


Detta grytunderlägg i gjutjärn med plats till värmeljus om man vill ha det i var en av storsäljarna under julskyltningen.

Perfekt (och fint) för att hålla bla glögg och fondue varmt...


Finns i nätbutiken.

Kram Mariette

Inga kommentarer: