onsdag 11 oktober 2023

Finaste klänningen och ryggmärgsprov...


Denna fantastiska klänning! 
Så drömmig...
Inte konstigt att den sålde slut direkt!

Finns nu påfyllt.


Smile.😍💛 
Fast att mycket är jobbigt och tufft nu så måste det alltid finnas plats för skratt och leende mellan tårar och sorg.
Och det finns det ju.💗Tack och lov.
Jag har stöd och fina människor omkring mig. Det betyder allt.


På måndag eftermiddagen ringde de från neurologen på Halmstad sjukhus. De hade fått ett återbud till kommande morgon. Tisdag morgon.
Jag tog det direkt, jag som nu gick och väntade på att bli kallad dit.

Så igår gjordes det undersökning och lumbalpunktion, eller kanske mera känt som ryggmärgsprov...

Det gick jättebra.
Man skulle sitta, eller ligga, och kuta med ryggen så mycket man kan då det blir större mellanrum mellan ryggkotorna och att de lättare ska kunna föra in nålen där....
När nålen gått in genom huden så förs den till spinalkanalen, ryggradskanalen, som innehåller ryggvätska. 
Ryggvätska är den vätskan som omger både hjärnan och ryggmärgen.

För att få ut vätskan använder man då en nål och när nålen är på plats får ryggvätska droppa ner och ut i ett provrör.
Det kändes som att man fick sitta där ganska länge fast det var ca 5-10 min tror jag, men då man inte ska röra sig och man vet att man har en nål i ryggen så vågar man knappt andas...och ryggvätskan rinner långsamt...en droppe i taget...lite ångest men de påminde om att andas...
Andas...
Bara andas...

Hela besöket med alla frågor, undersökning, ryggmärgsprovet och blodprover tog ca en och en halv timme.

Lokalbedövning fick man om man ville inför ryggsticket. Tack och lov.
Vem vill inte det tänker jag?!😰
Jag frågade läkaren om det gjorde ont med ryggmärgsprov när hon frågade om jag ville göra det..😉För det var verkligen frivilligt. Ingen tvingar ju en att göra ett sånt prov.
Ja hon hade ju inte gjort det själv någon gång så det kunde hon inte svara på...😉😇😌
Men det som kändes mest var sticket av bedövningssprutan när den gick genom huden i ryggen tyckte jag.
Sen gjorde bedövningen sitt jobb. Tack och lov!
När hon sade att hon förde in nålen i ryggen försökte jag mest tänka bort mig själv, för bara det lät så läskigt..😉
Allt gick i alla fall jättebra.

Så nu väntar jag på svar...om det visar något...

Ett ryggmärgsprov kan tex visa om man har en sjukdom i nervsystemet...


Ofta efter ett ryggmärgsprov får man ont i huvudet, så de säger att man ska dricka mycket vatten, cola eller kaffe dagen man gjort provet. Besvären kommer ofta ett par timmar till någon dag efter provtagningen och beror på läckage av cerebrospinal vätska genom punktionshålet i dura mater som leder till minskade vätskenivåer i hjärnan och ryggmärgen, googlade jag mig till.👍
Uppkomsten sker oftast inom två dagar med allvarlig huvudvärk som vanligtvis förvärras vid rörelse.
Att lägga sig ner brukade också hjälpa lite sade de då ryggvätskan då jämnas ut i kroppen igen...

Jag fick först mest värk från ryggen, sedan senare på dagen kom verkligen den där hemska huvudvärken de pratat om...







Igår var verkligen en tuff dag känslosam dag...Det visade sig också att vi fått napp på vår älskade lille katt...
Men när jag kom dit med buren för att hämta honom, de tyckte det liknade honom så mycket, så var det inte Vincent...

Åh det var tungt...💔


Tack för du läser.

Ha en fin dag.

Kram Mariette
💗

Inga kommentarer: