måndag 6 september 2021

Äppelkakspaj

 

September och så klart vill man baka en äppelpaj, eller två, eller tre...😉

Jag har mina äppelpajsfavoriter men givetvis måste man även testa lite nya recept och detta jag gjorde igår var ett sådant, 

-nytt för mig recept.


Jag tyckte den var riktigt god så därför kommer det så klart här också om ni vill testa samma.

Varsågoda.


Äppelkakspaj


8-10 bitar

Botten;

200 g mandelmassa

100 g rumsvarmt smör

4 ägg

2 msk vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

1 tsk kardemummakärnor som mortlas

1 liten nypa salt


Fyllning;

2-4 äpplen


Smultopping;

175 g smält smör

1 dl strösocker

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1 liten nypa salt

rivet skal av en citron

3 dl vetemjöl


Kanel att pudra över.


Ugn 200 grader


Riv mandelmassan och blanda den med smöret.

Tillsätt ett ägg i taget och vispa med en elvisp.

Rör ner vetemjöl, vaniljsocker, kardemumma och lite salt.

Bred ut smeten i en bakplåtspappersklädd eller smord springform, ca 24 cm i diameter.

Skala äpplena och skiva dem tunt. 

Stick ner dem i mandelmassesmeten.

Smultopping;

Blanda smör, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt, citron och vetemjöl lite i taget. Arbeta snabbt ihop till en deg. 

Smula degen över kakan och pudra över kanel.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 minuter.


Serveras med vaniljsås eller glass.




Hoppas det ska smaka.
💜

Inga kommentarer: