torsdag 22 april 2021

Kyckling med nudlar och cashewnötter


En dramatisk och känslosam vecka har det varit och nu vill jag bara landa...
Känna mig glad och lugn.
Ja så gott det går då vill säga...😊

Tänkte tipsa om detta recept...

Vissa recept gör man en gång, andra flera, eller hur...😉
Denna lite spicy kycklingrätt har jag gjort flera gånger nu så det är lite av en ny favorit faktiskt.
Jag lade ut det på insta story i helgen och skrev att receptet skulle komma här i veckan så självklart gör det så!

Kyckling med nudlar och cashewnötter
4 portioner

3-4 kycklingfilèer
1 röd paprika
1 purjolök
2 morötter
1-2 vitlöksklyftor
1 burk minimajs
0,5 dl Pad Thai sauce
0,5 dl Oyster Sauce
2 msk sweet chilisås
3 msk soja
1-2 tsk sambal oelek
1 lime, rivet skal av hela och saft från halva (smaksak om man vill pressa i hela)
3/4 dl vatten
svartpeppar och salt
olivolja till stekning

Äggnudlar i paket
Ruccola en eller ett par nävar
Cashew nötter

Skär alla grönsaker och kyckling så allt det är klart innan du börjar steka.


Stek den strimlade kycklingen och pressa i vitlöken efter en stund.
Salta och peppra.
Stek tills kycklingen är genomstekt.
Vänd ner de skurna grönsakerna i kycklingen i pannan.
Fräs ihop allt en stund på hög värme i en hög stekpanna (eller wokpanna).

Rör ner pad thai sås, oyster sås, sambal oelek, sweet chilisås, soja, vatten.
Pressa i saften av lime och det rivna limeskalet.
Fräs ihop utan att det bränns, ev späd med mera vatten.
Det ska inte vara en massa sås, mer som sky/saftigt.

När du kokat nudlarna vänder du ner dem bland sås/grönsaker/kyckling.
Blanda ordentligt så allt tar smak.
Strö över ruccola och cashewnötter.

Smaklig spis.

💚

Och så vill jag tipsa om denna fina utomhus ljusslinga med vit kabel som är perfekt för uteplats, trädgård, terrass...



Jag hann måla väggen här i söndes när det var så fint väder.
Så nu känns det så härligt fräscht och fint.😊

Det är bara lite värme vi väntar på nu igen då kyliga vindar och hagel och sjunkande temperaturer åter intagit vårt avlånga land.
Suck på den måste jag säga men bara att vänta på värmen igen då...


Kram Mariette

Inga kommentarer: