tisdag 27 april 2021

En dikt av Barbro Lindgren...

 


Jag har hittat en ny favorit jag tycker så mycket om.
Barbro Lindgren.
Att jag inte upptäckt henne innan...
Hennes dikter och ord talar så enkelt till hjärtat...


Så idag vill jag dela med mig av just en dikt av henne...


Längst inne i mitt huvud



Längst inne i mitt huvud

står hästar under träden

och molnen flyger fort

där lyser vallmon röd i säden

Det har den alltid gjort


Längst inne i mitt huvud

är livet skönt och utan slut

och göken gal varenda timma

Jag ligger stilla i en båt

och driver långsamt ut

fast det är dimma


Längst inne i mitt huvud

är allting ofattbart och svårt

och skratten dånar som kanoner

    och gräs är mjukt

men sten är hårt

och jorden rymmer millioner


Längst inne i mitt huvud

finns det en tystnad

stor och tung

och tankar som man inte orkar tänka

Längst inne i mitt huvud

är jag alltid ung

och kan se dina ögon blänka


Barbro Lindgren




Hoppas du får en fin dag.

Kram Mariette
💜

Inga kommentarer: