söndag 20 december 2020

Sill med saffran och äpple


Fjärde advent och idag har jag bla griljerat skinkan och lagt in sill.
Ja vuxenpoäng på den...😊
Jag är nämligen ingen sillfantast men i år ska vi ju äta julbord hemma själva för första gången någonsin i mitt liv så nu får man ju fixa lite.

Jag hittade detta receptet som jag kände för att testa och här nedan har ni det också.


1 förp Abba sill på 5 minuter
2,5 dl creme fraiche
2 msk majonäs
1 förp saffran
1 klyfta vitlök
peppar
1 äpple

Häll av lagen från sillen.
Skär sill och äpple i bitar.

Blanda övriga ingredienser, pressa i vitlök.

Smaka av med peppar och vänd ner sill och äpple.

Recept från Köket.se

Jag tror det var äpple och saffran som gjorde att jag föll för detta recept.
Och visst blev det en härlig färg!



När jag vaknade idag hade vår stora utejulgran slocknat.
Åh nej liksom.
Det är inget jag kan åtgärda själv då det krävs lastbil för att nå upp i den granen så vi får vara nöjda med en släckt gran nu...
Vänta tills mannen kommer hem...
Men det är ju precis nu till jul det ska vara fint!
Allt ska vara tiptop som man önskar och vill.

Jaja...Vi får hoppas inte vattnet stängs av denna jul som det gjorde förra året.

På julaftonskväll förra året ringer grannarna på dörren och säger att de inte har något vatten!
Vi hade precis kommit hem och inte upptäckt det ännu.
Kan säga att det var inte roligt!

När man äntligen ska ha en mysig kväll hela familjen på julafton och mannen varit bortrest över en månad....
Nej men tyvärr, inget vatten...
Så, mannen får ut och jobba igen...

Tur man hade en butik man kunde åka upp till igen för att borsta tänder och tvätta av sig.😌


Julefriden vet man som sagt aldrig hur det blir med den.

Sen att få fatt i en ny pump på juldagen.
Inte det lättaste.
Alla har ju stängt!
Men en snäll lokal rörmokare kunde ställa upp, tack och lov.

Så efter lunch på Juldagen kunde vi pusta ut. Med en reservpump inkopplad.
Jag menar man vill ju gärna tex kunna laga en god middag på juldagen...

Utan vatten står man sig fattig och rådlös...



Jag älskar palmer.
Och nu har vi fått hem en så stilig palmljusstake med höjd i järn.
Så elegant.




 Visst går det mycket ljus i dessa tider och här ovan en annan ny fin modell som jag har i skyltfönstret just nu.
Härlig att fylla med något i skålen om man nu känner för det, efter säsong.

Nu ska jag kolla julkalendern och sedan vira in julklappar.

Kram till er som tittar in.
💗

Inga kommentarer: