söndag 27 december 2020

Hälsningar från julen


God fortsättning!
Hoppas ni haft en fin jul.

Julen i år är ju väldigt annorlunda men för egen del har det verkligen blivit några dagar att andas på.
Inte så många krav och måsten. Bara vara.
Och det har varit så skönt.
Vår lilla familj har äntligen hunnit träffas och umgås och jag måste säga att jag inte behövde så mycket mer... faktiskt.

För första gången har vi varit hemma över jul och bara hunnit vara i vår egen mysiga julbubbla.

Vi har ätit god mat, jag har sprungit i skogen med små silkesflingor av snö fallande från himlen och med ett frostigt landskap som sällskap och det var så vackert.
Det var jul.
Fridfullt och stilla.

Jag har vinterbadat, läst bok, vi har eldat i kaminen, tänt en massa ljus och förstås ätit ännu mer gott...😊

Min favorit av det hemmagjorda julgodiset blev saffrans fudgen jag lade ut recept på.
Jösses, jag älskade den.😍


Blommor i rött, visst är det varmt och vackert...
Julens och kärlekens färg.




Igår när jag skulle tända flytljusen fick jag slå hål i isen i baljan.
Riktigt tjock is och rejält hamrande blev det innan det blev stort hål nog.



På julafton hade vi öppet som vanligt i butiken.
I år ända till klockan ett. Vi kände inte att det var någon brådska då vi inte skulle på kalas, eller ha kalas...

Efter stängning åkte vi och lämnade lite blommor och sedan satte vi igång med julmaten och dukningen.




Dukat för fyra på julafton.
För första gången i mitt liv...

Men eftersom vi är en familj som inte ses från november förrän till själva julafton så känns det bara så mysigt och tillräckligt, speciellt nu, så klart,  när situationen är som den är, och det var bara sååå skönt att vara tillsammans.
Jag tyckte det var jätteroligt att laga julmat hemma och det blev så gott allting.😉
(jag lagar aldrig julmat eftersom vi äter borta på julen annars, skönt att sätta sig till dukat bord...)
Men detta sätt var väldans avkopplande och fint, också.

Så faktiskt, man önskar ju inget mer än att detta elände med corona ska ta slut, men julen kunde inte blivit bättre.
Så tacksam ändå för det.



Sillen i glasburken...
Den lade jag ut recept på i förra inlägget.
Så god! Ni måste testa den!
Nu älskar jag saffran men jag är ingen sillfantast men denna sill åt jag väldigt mycket av.
Så gott med äpple i den också.


Grönkålssallad

Grönkål 250 g
0,5 dl olivolja
1 citron saften
1 tsk salt
0,5 tsk nymalen svartpeppar
1 granatäpple
1 apelsin
Valnötter valfri mängd

(jag tog mindre mängd grönkål och bara ett halvt granatäpple eftersom vi var fyra och detta är till 10 personer)
Men dressingen gjorde jag samma mängd!

Tvätta, riv eller strimla grönkålen i aptitliga bitar. ta bort de grova stjälkarna.

Pressa över citron, ha på olivolja, salt och peppar.
Massera in det i grönkålen ett par minuter.

Ta ut kärnorna från granatäpplet och strö över salladen.
Filea apelsinen. (skär bort det vita) Och skär i mindre bitar.
Hacka nötterna och torr rosta. Passa så de inte bränns.
Strö över salladen.

Så gott och fräscht.
Även tonårssonen som inte är så förtjust i sallad åt mycket av denna!😊




Julens blommor är ju bara pricken över i när man dukar och gör fint.
Denna vita skål på fot kom till butiken nyligen och är som ett konstverk.



Jag matchar skålen med ljusstakarna i samma serie.



Janssons Frestelse gjorde jag efter Pernilla Wahlgrens recept och är följande:

Pernillas Janssons Frestelse

6 portioner

10 potatisar, skalade och strimlade
1 gul lök, tunt skivad
60 g ansjovisfilè, hackade (samt spad från hela burken på 125g)
3 dl grädde
1 msk ströbröd (jag tog mer!)
2 msk smör (jag tog mer av det också)

Ugn; 225 grader

Skala och strimla potatisen.
Skala och skiva löken.
Smörj en ugnsfast form med smör.
Varva potatis, lök och ansjovis i formen.
Översta lagret ska vara potatis.
Blanda grädden med ansjovisspadet i en bunke.
Häll blandningen över formen. Strö över ströbröd och klicka på smör.

Grädda i ugnen ca 45-55 minuter, tills potatisen är mjuk och gyllene.



Det avlånga uppläggningsfatet nedan är bara så perfekt till upplägg av allt möjligt.
Rekommenderas verkligen och kommer från min butik.




På Juldagen har vi vår tradition att äta fisksoppa med saffran så då hade vi julmats paus.
Men på Annandag jul körde vi julbord igen.
Så gott!








 En annan sak som varit så skön med julen 2020 det är att inte lyssna och höra på nyheter.
Att inte tänka på allt som pågår och bara få vara i sin fridfulla lilla bubbla av vackert och mys.
Inte höra på corona, corona.
Att ta en paus.

Låt 2021 bli ett ljust och bra år.

Detta år har verkligen prövat oss alla.

Men nu klämmer vi ut det sista av julen och laddar för nyår snart.

Kram!

Inga kommentarer: