söndag 16 september 2018

Vackra höstklot till trädgården.


En härlig september helg har vi här.
Igår blev det lite höstshopping och gofika efter jobbet och man kan väl säga att vi inte var ensamma att tänka den tanken som lördags syssla...haha..mycket folk men eftersom vi blev sena då vi kom ganska sent efter mitt jobb så blev vi rätt så ensamma mot slutet också...Såååå skönt att gå och handla då.
Jag är inte den som gillar att trängas med folk om man säger så, tycker faktiskt det är riktigt jobbigt...😊

Fast att vi kom hem sent igår så tände vi en brasa i uterummet och kunde sitta där och äta lördagsmiddagen när mörkret föll...
Jag testade ett nytt recept på fisksoppa och den blev supergod faktiskt, fast jag frångick TV receptet lite och lade i en massa mer kryddor och så klart saffran! En fisksoppas bästa vän tycker jag.

Idag vaknade jag tidigt av en hemsk mardröm så det var bara att gå upp.
Skönt att få mycket gjort i alla fall och drömmen den har börjat tona bort...

Det var nästan så jag kände tänk om detta är en sanndröm...
Och jag tänker faktiskt aldrig så annars för jag tror mig inte besitta övernaturliga krafter...haha...men detta var mycket speciellt.

Fast nu känner jag mig lugn måste jag säga.


Ni vet ju att jag älskar att pyssla.
Och nu vill man ju börja göra höstfint vid sina entréer.

Här har jag alltid fuchsior på stam som jag slänger när hösten kommer, ja det gör jag, för jag kan inte övervintra dem. Har försökt och det blir aldrig bra så det är inte värt det.

Men nu kom jag på en tanke om att de kan stå kvar och så gör jag dem till klot.
Och genast blev det hösttrevligt vid trappen.


Är du sugen på att göra samma av något uppstammat du haft i trädgården i sommar och inte övervintrar så gör du bara så här;

Plocka bort grenar på stammen som du inte vill ha kvar.
Ta mossa och lägg runt grenarna upptill i kronan som du sparat på din växt, 
forma mossan med ena handen samtidigt som du virar spoltråd runt om, varv på varv.
Och så bygger man på med mera mossa tills man har den storleken man vill ha.

Inuti bollen gömmer sig nu den ursprungliga växtens grenar och blad.

När jag gjort mitt klot valde jag att vira på grenar av cotoneaster för jag ville ha lite fin färg.
Finns ju massvis av alternativ att göra liknande med, som tex nypon, murgröna för helgrönt, löv osv...
Vi hade dock så vackra grenar av dessa cotoneaster vid vårt hus så jag klippte lite grenar av dem formade runt och återigen, vira och vira med spoltråden.
Man virar tills allt sitter fast och är fint som man vill ha det.
Vira inte för löst med tråden!

Till mina klot gick det 2 rullar spoltråd per klot, så det går åt en hel del tråd.
(rekommenderar inte myrtentråd till detta då det blir alldeles för tunt att vira med och därmed också svårare.)

När mina klot var klara så tog jag en rejäl järnpinne och stack igenom varje klot och ner i jorden för att stabilisera så det inte bryts när första höststormen kommer.
"Huvudena" på dessa blir ju ganska tunga.

Vill man vara extra piffig vore det jättefint att vira ett mellan grovt rep om stammarna också.
Men det hade jag inte hemma så det blev inget med det.

Dekorera sedan runtom stammen på jorden.
Jag valde grenar av cypress som jag klippte av förra helgen när jag röjde i trädgården och ändå hade liggandes.
Pyntade vidare med mossa och röda äpplen för att ta upp det röda i kronorna.


Inte perfekt på något vis men det blev riktigt trevligt och fint och välkomnande tycker jag.



Hoppas ni har haft en fin helg!

Kram!

Inga kommentarer: