onsdag 24 juni 2015

Ett juni i regn.


I zinkbaljan i trädgården...
Vattenspegel och trädgårdsblänk en regnig juni.
 
 
Hej!
 
Åh alltså, idag var det ändå hösten som kom på besök.
Så svårt att fatta att vi har en sommarmånad men efter denna extremt kylslagna dag så kan det bara bli bättre!
 
Jag har uträttat ärenden idag men även hunnit med en supermysig fika hos en kompis och det satte så klart stor guldkant på denna hmm...lätt småkyliga historia som hette en onsdag i juni.
 
Härom kvällen tog jag med mig kameran ut.
Det var mellan regnskurarna men med solglimtar.
Här kommer ett bildregn.
 



 
Älskade daggkåpa och älskade kontraster...
Olika grönt är bara det finaste som finns och blommar inte över!
 

 
Kameleontbuske

 
Paradisträdet.

 
Lönnar har jag skrivit om innan att jag rekommenderar och här har ni en mörkt röd...


 
Vackrast att bära upp regndropparna måste daggkåpan vara.
Och så fin som enkel limegrön snittblomma.

 
Humlen klättrar i sin stege.
 

 
Rödbladig blodsilverax.
Åh vad jag älskar denna, och så maffig när sommaren står i full blom och den sträcker sig med vackra blomsterstänglar mot himlen och högt i skyn över de andra blommorna...



En vanlig hederlig snigel...
Tänk om man bara haft sådana...
 

 
Vallmo innan de öppnar sig är så ljuvliga med sina ludna knoppar på väg att brista ut i en stor vacker blomma...
Lite primadonnalik och ståtlig.
 
 
Prydnadsgräs har jag många olika och älskar att blanda upp med i buketter.

 
En annan av mina lönnar...



 
Liljeknopparna gråter i regnet...


 
Nästan som en orm i gapet...
Kommer tyvärr inte på vad den heter...
Kan det vara en slags salvia kanske..?
 

Något jag också har mycket av är olika hostor, funkior.
Randiga, limeaktiga, grå, gröna...
Perfekta som grön stomme till andra växter.
 
 
Och så älskar jag dagliljor. Har en samling med olika färger och sorter...
 
Liksom clematis...



 
Och alla dessa fina ormbunkar det finns att köpa...
Grå, gröna, randiga...
(Här i sällskap med en akleja som valt att titta upp mitt i!)
 

 
Regnmätaren har jag slutat tömma.
Det regnar för mycket.

 
Näst på tur bland pionerna att slå ut är de vita och rosa...
Som vanligt är dessa knoppar besökta av myror...
 

 
 
Avslutar med något som lyser regniga dagar...
De gula smörblommorna.
 
Snart ska rosorna börja slå ut...
Ännu har jag ingen som blommar men det är ju det som är tjusningen med trädgården...
Allt som hela tiden förändras och växlar med veckorna och månaderna.
 
Och så just det,
idag fick vi eeeefterläääängtad påfyllning av baliparasoller.
 

Kram M


2 kommentarer:

Ekenäsliv sa...

Vilken underbar trädgård med massor av vackra växter..:)
Hoppas du fått in det jag satte in:)
Ha en fin kväll!
Kram Anna

Anonym sa...

Magiskt vackra bilder!