måndag 19 juli 2010

Trädgården...


Hej där ute!
Hoppas ni har det bra, både de jag känner och inte känner! För jag vet ju att en hel del av er som "känner" mig läser här,- och det är så väldigt trevligt det också, att ni tar er tid att kika in!

Lite bilder från vår trädgård... Den som jag inte sköter i år...Men som jag gillar lika mycket ändå! Med eller utan ogräs är den härlig att ha!

På framsidan av huset, som egentligen är husets baksida(!!), den mest oansenliga sidan av huset kan man kanske kalla det! Finaste delen ligger mot ju vattnet...

 När vi flyttade in var här totalt igenvuxet, och enbart barrträd som skymde fasaden. Det var mycket att gräva bort, plattorna lades om och sten lades i gångarna som grävdes ut igen.
Och sen har det nya vuxit...En del är dags att flytta på... Det vanligaste felet folk gör när de planterar är att sätta det för tätt! Tänk på att det lilla trädet eller den lilla busken blir stoor...

Vid uthuset sparades en hel del av det vildvuxna buskaget som stammades upp med hjälp av grenar som stöd tills de tagit sig bättre och fått sin krona iform av en boll, (cotoneaster). 

Nedan en av planteringarna i sommar. Även om jag gillar att hålla mig till en färgskala så vill jag ha många olika sorter... Här både kryddor och blommor. Det är roligt att blanda!

Och så var det ju det där loppisfyndet... Tänk vad små pengar kan göra en glad! Och tur är väl det!

18 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Du har ju bara en fantastisk trädgård och jag älskar dina bilder!!! Mari.

Linda Knäred sa...

Hej Mariette!

Kan du komma hem till mig på en kopp kaffe,men ta med an dina goda kakor ,så vi kan planera vår trädgård?

Nu har en annan börjat jobba igen:(
Vi ses!
kram från Björkered

Vit som snö sa...

Så fint ni har det! Jag kan inte alls se att du inte skött din trädgård... den ser perfekt ut!
Hoppas att du har en fin sommar!
Kram Cilla

STENLYCKA sa...

Hej Vännen!
Hälsar inte på så ofta nu , sommaren snurrar på i full fart och jag med den.... massor som jag vill göra under denna korta period av ledighet.... därför kommer mina hälsningar till dig inte så ofta.
Vilken underbar trädgård du har!
Njut av din semester och sommaren!
Kram Raina

Viola sa...

Det är ett underbart ställe ni lever på..huset så vackert och trädgården..suck..låter som du har många goa dagar, själv varvar jag med fyra dagars jobb och tre lediga så det är helt okej och jag tycker att det är så himla roligt med gårdsbutiken och alla trevliga kunder,

ha en fortsatt fin sommar,
stor kram

Karin A sa...

Härligt att få gå en tur i din trädgård. Ser inte ett endaste litet ogräs. :) Härliga bilder! Ler när jag läser om att plantera för tätt. Jag tillhör därför den kategorin och det blir mycket omplanterande därmed kan jag lova. :) Ha det gott!

Kram Karin

Mejrams! sa...

Det ser så fint ut och inte alls eftersatt men kanske du fintar med kameran. Min trädgård är också väldigt eftersatt i år men det finns liksom ingen tid för den i år. Du har det så fint, både trädgården och huset och läget förstås, är ju helt underbart./Kram Merja

LOPPISLIV sa...

Helt underbar trädgård ni har, så lummig och engelsk :-) och det vackra huset...ohhh, jaa jag har sagt det innan, men det tåls sägas igen, som tagen ur en engelsk film, Ljuvligt fint!! Ha det gott i sommarvärmen. Kram Paula ( här hemma försöker vi göra om vår lilla täppa, just för att få den lite mer lummig och ombonad, tack för inspirationen...kraaam)

Marie sa...

Helt underbara trädgårdsbilder Mariette, ser så härligt lummigt ut!

Trevlig kväll!
Kram Marie

Lilla huset på prärien sa...

Hej Mariette!

Vilken underbart fin trädgård du har kära du. Det finns så mycket att titta på. Jag bara dog förresten när jag fick se vad fina vintagekläder du har funnit. Klänningarna var ju som om de vore gjorda för dig! Du måste bara behålla dem! Underbara!

Kram Jenny

StrandviksVillan sa...

Härliga inspirerande bilder från din trädgård!
Vi har ikväll planterat en azalea och grävt upp och flyttat två stora körsbärsträd som vi fick redan innan vi flyttade in i huset. Härligt att vår "åker" börjar se ut lite som en trädgård också ;)
Njut av dina vackra växter!
kram, Ann-Christine

Betty sa...

Både huset o trädgården är helt makalösa ! Känns som en miljö hämtad ur "Morden i Midsomer".
Kul att "ses" igen.

Kram Betty !

Börjelundskan sa...

Åhhhh, vilken underbar trädgård ni har Mariette, jag blir alldeles tagen :). Huset är helt fantastiskt och från bilder du visat så ligger det otroligt vackert vid sjön, vilket paradis.

Loppisfyndet gör sig perfekt i trädgårdslandet, ibland har man tur :D

Ha en skön dag. Somriga kramar Cin

Unknown sa...

Du har ett underbart hus och en lika underbar trädgård! Inte syns det att du inte bryr dig om den!
I morgon ska jag ha en trädgårdsdag, rensa grusgångar och klippa gräs.
Kram Anna

villasukka sa...

Suloisia kuvia. Hauskoja aurinkoisia kesäpäiviä sinulle1

Marie - Systrarna sa...

Hallå! Har inte varit inne och kollat här på länge - har som du fullt upp med sommar och sol, och i mitt fall även KÖKSRENOVERING (mest av det senare...) Men du så fina och somriga inlägg! SÅ kul att ha många att läsa!! Kram och fortsatt härligt sommarliv önskas dig! /Marie

Vitt hus med svarta knutar sa...

Huset och trädgården är underbara, så samstämmigt. Inte märks det att du inte skött om din trädgård, den är så vacker. Mysigt med de små bänkarna på var sida om entrén.

Ha det så fint och en trevlig helg!
Kram,
Regina

Stina sa...

Ni måste ha Sveriges vackraste hus! Jag älskar den engelska stilen. (Älskar även svenskt sekelskifte, vilket är stilen på vårt eget.) Tack för en toppenblogg! (Har tittat in då och då ett tag nu...)