måndag 5 juli 2010

Tack alla ni som kom och fikade hos oss!

Hej!

Vad lyckat det blev i lördes!

Tusen tack alla ni som kom och fikade hos oss när Knäred "slog till" och hade sin Knäredsdagen Sextontretton! (2013 är det 400 års firande av att freden slöts i Knäred och då kommer det att bli ett större firande!)

Bilden ovan visar vårt kaffebord. Jag hade bakat nio olika sorter, och det fanns att välja på Leilas Rabarbersaft eller "köpesaft", kaffe och te.
Det var en riktigt varm dag i lördes så vi är så glada att över 100 personer ändå ville komma och fika på vår gård! Även hotellet i Knäred hade servering så vi är verkligen jättenöjda!

Jag börjar duka fram på morgonen...
Udda koppar och udda fat. Personligt och charmigt och gammeldags ska det vara...


Vi dukade upp i skuggan nere vid uthuset, här inne är för tillfället egentligen brädlager till boningshuset som rustas upp bit för bit...

"Tvätten" på klädstrecket. Bla ett gammalt serveringsförkläde till barn.


På borden hade jag sommarblommor i olika kannor.
Myycket sommarkänsla vill man ju ha! Det är livet det!

Jag hade bakat kolasnittar, dumlemuffins, bärmuffins, chocolate chip cookies, hallongrottor, mandel och äppelkransar, syltkakor med rosenmarmelad, havreflarn med chokladsmörkräm, skurna chokladkakor.

Mellan 10-16 kunde man fika.
Roligt var att både trogna kunder som tillresta hittade hit. Och goa rara vänner!!!



Denna bild togs på morgonen... (Tänk om ingen ville fika pga av det supervarma vädret tänkte jag då?!) Men sen började folk droppa in. Och det var sååå roligt att se liv och rörelse där ute på gården!!! Min snälla svärmor hjälpte till med serveringen denna dag! TACK Lotte!


Också på morgonkvisten när jag bar ut fika... Mycket spring över gården blir det! Och jag älskar det! Tänk att ha servering jämt! Eller ja,- åtminstone på sommarhalvåret!


Billigaste kakan kostade 3 kr, hutlösa priser va?, och dyraste 15 kr. Dumlemuffinsen fick allra mest beröm! (Leilas recept).

På kvällen hade vi födelsedagskalas med 23 gäster. Det blev långbord i trädgården i den strålande sommarkvällen! Grillat, hemmagjord potatissallad med kapris, dill och rabarber (jättegod!), olika såser, bröd och sallad och jordgubbstårta stod på menyn.

En del badsugna gäster hade vi!


Hoppas ni haft en härlig helg!
Fortsatt strålande sommarsol önskar jag er!

16 kommentarer:

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

VEM hade inte velat fika hos dig, så vackert som du fixat det!!? :o)
Potatissalladen lät jättespännande, recept? :o)
ha en finfin dag,
Lydia

Jeanette Hornbeck sa...

åh vad fint, förstår att det kom många glada!
Kram Jea

Unknown sa...

Hej
Du har så fina bilder och din målande berättelse, gör så man känner det, som man har varit med på kalaset, så mysigt ni hade det.

Varma Sommarkramar
/Maggan

fröken knopp sa...

Gud Mariette...Du är så otroligt duktig!!! o vilka kakor, det vattnas i munnen..mmm..

Underbara bilder!!

Varma Kramar Elin

Signe 1 sa...

Åhh så mysigt det verkade och vad duktig du är på att baka!!!!:-) Förstår att folk strömmande dit i denna vackra miljö också! Och söt som få är du!:-)

Kraam S.

Marie sa...

Suck, så otroligt mysigt det ser ut Mariette! Där hade jag gärna njutit av lite gott fika i denna underbara miljö.

Kram Marie

Unknown sa...

Vilken dag du hade! Du måste varit trött efter allt förberedande. Skulle vilja varit där....
Fin bild på dig när du bär ut kakorna.
Ha det gott!
Kram Anna

UlricaA sa...

Halloj! Vilka goda kakor! Förstår helt att jag missade nåt där...men höll på att koka sönder i värmen så jag kände neeeej hem i duschen istället! Sen satt jag nog nästan inomhus resten av dagen tror jag :O) Härligt att det blev sååå lyckat!!!! Kramisar!!!!!

Casa e Cose sa...

Ah vad underbart - sommar sverige! Vilket underbart kakbord!!!
Fika far man inte sa mycket av har i barcelona men desda mer nar jag snurrar runt pa bloggar och letar inspiration!
Tack,
Helena

Lina sa...

Hej!
Så himla mysigt! Önskar att jag varit där! Allt du bakat ser ju så himla gott ut! MMMM....Nu blev man fika sugen vill jag lova!

Må så gott, Kram Lina

Cathrin sa...

Å vad jag önskar att jag också varit där! Ser ju hur mysigt ut som helst. Och Leilas kakor är ju ljuvliga (är tokig i hennes kolasnittar).

Fortsatt trevlig sommar!
Kram
Cathrin

Systrarna Hjertén sa...

Det ser otroligt mysigt och smarrigt ut! Snygg kjol hade du också, vart är den ifrån - får man fråga det?

Mvh
Frida

Unknown sa...

Så mysigt ni verkar haft det och vilket hääärligt fikabröd,skulle inte tacka nej till nåt av de..Dumlemuffins läre jag prova på..:)..Ha en mysig fortsättning på veckan..Kram/Annelie

Jenny sa...

Hej Vännen!
Men åh vad mysigt det ser ut med fika hos er!! Önskar jag varit där:)

Ha det gott,

Kraam Jenny

Enkla Ting sa...

Ser hur mysigt ut som helst och det verkar vara en riktig höjdare dag.... Det skulle vara roligt med ett litet cafe.... Går själv i de tankarna....
Kram från Kajsa
Jag känner igen mig själv i det du skriver, tusen järn i elden....

Rosenvit sa...

Vad kul att det blev lyckat. Roligt att det uppskattades och vilken tur med vädret.
Potatissallad med rabarber i är det första gången jag hör talas om.

Kram
Anna