onsdag 7 juli 2010

Hemma just nu...

Hej Sommar!
Just nu finns det verkligen mycket att njuta av...
I trädgården avlöser blommorna varandra, helt plötsligt blommar favoriterna en efter en... Och det gäller verkligen att ta sig tid att stanna upp och njuta en stund. (jag är nämligen rätt bra på att både springa och skynda!)

Ovan våra däckstolar på balkongen och ibakgrunden skymtar paradisträdet.


Klätterrosen Venusta Pendula, -kraftigväxande!


I slutet av gången skymtar mitt planteringsbord...


En av de vackraste pionerna som blommar hemma just nu... Vet ej vad den heter...hmmm...inte så mycket för att spara på skyltar ska erkännas! När jag började göra nya rabatter och köpte massor av växter för några år sedan så skrev jag ordentligt ner i en bok, men det har jag sen slutat med. Vilket ibland annars har sina fördelar! Kanske någon annan vet vad den heter?!


Små mysiga vrår gillar jag... Här ska björnbären snart ta fart på nätet.


Chokladblomman som är så läcker!


Flammentanz, klätterhortensia och daggkåpa mot grinden.


Härligt att kunna gå ut och plocka i sitt grönskaksland... Varma dagar är vattenmelon det godaste att blanda ner i salladen, ihop med rödlök, fetaost och tomater...mmm...


Makalösa är alla pioner som blommar nu! Tur att sorterna avlöser varandra i blomning!

Hoppas det blir badväder idag också, så kanske man kan ta sig ett kvällsdopp?!
Härlig onsdag!

10 kommentarer:

Made in Persbo...Carina sa...

Å vilka härliga blomstrande bilder du bjuder på! Jag skulle så gärna vilja plantera pioner och fler rosor i trädgården här hemma. Gjorde ett försök för ett par år sedan med en Maidens Blush i en stor zinkbalja...men den överlevde inte andra vintern.
Sen blir man lite hemmablind även i sin trädgård tycker jag...vet inte riktigt hur jag ska få plats med allt jag skulle vilja plantera...men nu när jag sett dina vackra bilder blir jag sugen på att ta en tur till plantskolan :)

Tack för inspirationen :)
Kram, Carina

Pearls Of Zelma sa...

Hej och TACK snälla för "Jordrevan" som kom igår! Är såå glad att ni kunde hjälpa mig att få tag på en planta. Här i stan har det varit omöjligt att få tag på en under flera år. Men denna planta ska jag vårda med kärlek så att den varar läänge.
Önskar er den bästa av somrar..
Kram Agneta

♥ Fyra årstider sa...

Tittar in och önskar dig en underbar sommar!
Kram Lotta

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Visst är det gott nu i trädgården, jag går som i ett lyckorus och bara sniffar på alla rosor & pioner. Kan det vara pion Bowl of Beauty du har?
Hoppas kvällsdoppet var svalkande och gott,
Lydia

Stjärnor & Champagne sa...

Raring....Vad fint. Hoppas att allt är bra. Ja jag kom ju inte och fikade hos dig:)Vilket väder vi har, bara myser. Vill bara säga igen vad fin du är på bilderna/ Ha det gott kramkram Anne

Annas Lycka sa...

Så fina bilder!! Och så fin trädgård du har :)

Ha det fint! Anna

Millas hem sa...

Underbara bilder du visar! Det ser fantastiskt mysigt ut i din trädgård! Däckstolarna hade jag gärna också haft, har kikat på sådana länge!

Kram Camilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fina odlingar du har, finns inget godare än sallad av egenodlat. Det var en jättefin pion, annorlunda för det var inte så mycket blomblad. Jag är precis som du, tappar bort mina kloka anteckningar om växterna. En chokladblomma står högt på min önskelista, så himla fina.
Ha nu en fin sommardag
Kramar
AnnaMaria

Anonym sa...

Var har du köpt din otroligt fina kjol?
Tack för en inspirerande blogg...ni har superfint hemma och en fantastisk trädgård!

Kram från Sofia i Norrbotten

House number 15 sa...

Vilken härlig blommande trädgård du har. Man får verkligen stanna upp och njuta, det går såå fort.

Ha en trevlig dag!
Kramkram