tisdag 13 juli 2010

Semester, recept och rosor...

Hej där ute!
Nu var det flera dagar sedan jag ens öppnade datorn. Jag haft haft fullt upp att njuta av sommaren!
Jag älskar sol och bad, bättre kan livet inte bli om ni frågar mig,- och med det högtryck som kom in var det paradiset!

Sola, bada, läsa brittiska deckare, springa en runda i sommarkvällen, grilla, äta gott, simma mera om kvällen...vara i trädgården, åka på utflykter,- långa som korta, sitta på bryggan och äta glass... Livet är härligt!

Det blir en salig blandning på bilderna i detta inlägg...
Ovan en ny gammal  favoritburk i köket från Malmö Kaffekompani, och kvällens färska räkor... Vardagen på semestern är ingen vanlig vardag!


Min favoritros Venusta Pendula som blommar som tokig och är en ljuvlig syn!
Den skulle jag kunna vräka in en massa bilder på..*hihi*...


Olivia med siktet inställt framåt, (mamma tar så mycket kort!), på promenad i Båstad. Rosen som blommar bredvid är Etùde, en annan av mina favoritrosor och som vi också har vid vårt hus, jättefin till mörkrött tegel...


Jaha, här står jag och klipper rosor (!) igår kväll, med mitt käraste verktyg i trädgården saxen! Rosen heter Leverkusen, en mild gul ros. Till höger blommar Gold Stern, lite svårt att se förstås, men en starkare jättevacker gul ros. Jag älskar rosor!!! Men vissa sorter blir så fula när massvis av överblommade rosor sitter kvar, så då åker lilla saxen fram! Igår kväll var för övrigt en riktigt pysslig kväll, med bakning och glasstillverkning, sen svalkar man av sig med ett dopp från bryggan...underbar är  sommaren!


Till förra helgens födelsedagskalas gjorde jag en potatissallad som blev väldigt omtyckt, receptet kommer här;


Potatissallad med rabaraber och kapris

För 4 pers
800 g kokt kall skalad potatis
1 rabarberstjälk
1 liten knippa vårlök
1 burk cornichoner (ca 130 g)
1,5 dl olivolja
1 dl dill, plus till garneringen
3 msk kapris
0,5 dl vitvinsvinäger
2 msk dijonsenap
flingsalt, svartpeppar

Skär potaisen i bitar. Skala rabarbern (kan utslutas nu när rabarbern inte längre är så fin!), och strimla den. Lägg den hastigt i kokande vatten och låt rinna av. Finhacka vårlöken och skär cornichonerna längs med mitten.
Blanda potatis, rabarber, vårlök och cornichoner i en stor bunke.
Lägg olivolja, dill, kapris, vitvinsvinäger, och dijonsenap i en mixer,- kör till en jämn smet. Smaka av med 2 tsk salt och lite peppar. (Jag tar bara flingsalt).
Vänd ner dressingen i potatisblandningen och låt stå och dra någon timme. garnera med dill före serveringen och så slänger jag gärna på lite nötter... Godast är osaltade cashewnötter...mmm.... Prova det!

 Så nu fortsätter vi njuta av sommaren!
Vi ses när vi ses, kanske redan imorgon vem vet?!

Sommarhälsningar i massor till er som tar er tid att titta in här!

8 kommentarer:

Anita sa...

Oj hva fina rosor du har. Kjenner nesten duften helt til meg, vest i norge.... Den vita, Venusta Pendula, var helt fantastisk nydelig..

Nydelig blogg du har, koselig å stikke innom hos deg:)

Ha en fin, fin sommer!

StrandviksVillan sa...

Ljuvliga rosor!!
Det är så skönt på semester att man tar allt i egen takt, äter då man blir hungrig, lägger sig då man är trött och vaknar då man är utsövd :)

Fortsätt njut!

Signe 1 sa...

härliga bilder!!:-)

ja man får verkligen passa på att njuta av denna fantastiska sommar!!:-)

själv går jag på sem på fredag och har då 5 underbara veckor framför mig!! längtar!:-)

kramkram sofia

LantlivsAnette sa...

Åhhh vad du har det ljuvligt på din semester !!! Toppen..du som jobbar så hårt behöver vila och återhämtning..
Ljuvliga bilder !!!
Kraaam Anette

♥ Fyra årstider sa...

Många fina bilder du har visat. Så skönt med semester. Min dotter tycker med jag tar mycket kort. Nu blir det frukost.
Kram Lotta

Signe 1 sa...

hej igen vännen!

tack för söta ord:-)

fy vad läskigt det du berättade!! ja, ibland måste man kapitulera och inse att det kan vara direkt farligt att springa i den hettan som har varit/är! och hälsan går ju först!! vad lika vi verkar vara när det gäller träningsbiten. jag var själv ute häromdan när termometern visade på 45 gr i solen men jag sprang 'bara' en 7:a. dock såg jag stjärnor framför ögonen i mellanåt för att det var så varmt. trodde jag skulle dö tillslut, men man vägrar ju att ge upp i första taget...min man undrar hur det står till ibland, hihi...

ta hand om dig nu och träna luuugnt och i lagom dos!! det ska ialla fall jag försöka göra även om jag har insett att jag är ett träningsfreak;-)

stor kraam till dig!

Sussi sa...

Tack för receptet på potatissalladen! Den låter supersmarrig och ska helt klart testas!
Ja, vem orkar blogga i den här värmen? Mina inlägg duggar också glest...men jag gör som du och njuter av den fantastiska sommaren i stället!
I helgen var en stor vattenskidtävling i Laholm, och Mannen och yngste sonen deltog. På natten bodde de på hotell i Knäred!
Tänkte på dig och din butik... :o)
Jag var hemma och var idrottsänka och ägnade mig helhjärtat åt trädgården. Inte så dumt det heller!
Kram
Sussi

Unknown sa...

Härligt inlägg, så mycket rosor du har. Jag har börjat lite smått. Honungsros, New Down och Flamentanz, ganska vanliga men fin ändå.
Potatissalladen ser jättegod ut, tack för tipset och receptet.
Kram Anna