söndag 4 februari 2024

Mera akupunktur



Ett fluffigt moln av brudslöja och en ny klänning som landat i butiken.
Älskar att den har fickor! Så skönt att köra ner händerna i fickor på en klänning eller hur...😍
Denna fina passar lika bra med strumpbyxor under som med bara ben till varmare dagar.

Igår var jag på akupunktur på ett nytt ställe.
Jag fick inte fortsätta på förra stället för de erbjöd max sex gånger (och man kunde bli beroende fick jag höra också...).
Sen har jag fått veta att på andra vårdcentraler som har sjukgymnaster som kan akupunktur så kan man "få" fler gånger. Så det kan man kolla upp om man som jag hamnar i en kris av sjukdom och söker hjälp och önskar akupunktur som ett hopp om att få bli frisk.
Men vem tänker på det när man ska hitta ett ställe där man ens kan "få" akupunktur...
Men så är det! Det skiljer sig åt.

Nu går jag privat på en annan klinik.
Det var stor skillnad.
Alla jobbar så klart olika och vissa är mer utbildade inom ämnet än andra....
Intressant att jämföra onekligen!


Så igår var jag då på ett ställe jag blivit rekommenderad.
Det var även denna akupunktör som rekommenderat mig Lion`s Mane.


Hon började med att ställa en massa frågor till mig.
Hon kollade min tunga (av tungan kan man utläsa mycket), och hon läste av min puls på bägge handlederna med tre fingrar samtidigt och tryckte upp och ner samtidigt för att känna, som när någon spelar piano nästan...😊Jag kände mig så imponerad av hennes kunskaper det måste jag säga.
När hon gjorde så här så kunde hon känna av tre olika områden i kroppen, det var därför hon tryckte upp och ner med fingrarna när hon kände på pulsen.
Hon berättade så mycket och det var så intressant så man skulle nästan antecknat...för man minns inte allt de säger helt enkelt.😇

I alla fall.
Sen satte hon över 20 nålar i kroppen. (förut fick jag 10, i ansikte och händer).

Nu satte hon nålar i ansiktet, händer, armar, fötter, anklar och mage.

Jag fick ligga på en brits med värme och ovanför satte hon något som såg ut som lampor men de lös inte så jag misstänker de var som något slags magnetiskt...(hann aldrig fråga om det...)
Efter halva tiden kom hon in och kände på min puls på samma sätt som innan.
Totalt låg jag en timme med nålarna.

Otroligt fascinerande med akupunktur och vad det kan göra för en.

Nålar i magen sätter man tex mot stress.

När hon placerade ut nålarna i mitt ansikte så sade hon att i Kina sätter man nålar i ansiktet för att förebygga rynkor, så jag slog ju två flugor i en smäll...😂

Efter akupunkturen fick jag ett glas med ganska varmt vatten...
Hon sade det ska vara så så jag inte skulle undra...
Och det är inte något jag reflekterat över innan men visst dricker man alltid kallt vatten från kranen...
Men det kanske är bättre för kroppen att dricka mera kropps tempererat vatten...
Sånt man aldrig tänkt på innan utan bara på med kallvatten kranen...klunk klunk...

Ja summa summarum. Det var otroligt intressant och efterlängtat med gårdagens besök hos akupunktör.
Det är en värld med mycket kunskaper man kan noll om, men jag tycker det är jättespännande hur man kan läka kroppen på andra sätt än de traditionella och hur allt hänger ihop på sätt vi inte tänker på i våra vardagsliv.

Så nu ska jag gå på detta ställe några gånger framöver. En gång i taget så får vi se.
Som hon sade det här är ju ingen "quick fix".

Efter behandlingen sade jag till henne, "Och nu ska jag vila och dricka mycket vatten efter akupunkturen?"
Det blev jag nämligen tillsagd på förra stället med stränga order om varje gång!!
Hon tittade på mig förvånat och sade,
"Nej det behöver du inte. Du kan leva på som vanligt idag."

Ok....hur kan de ens säga så olika...😊

Olika akupunktörer jobbar uppenbarligen väldigt olika.

Men att denna kvinna kunde sin sak det var det ingen tvekan om. Så otroligt imponerad över hur hon jobbade och allt hon sade och upplyste mig om.

En annan sak jag tänkte på var att på förra stället så torkade hon alltid av blodet som ev kom när nålarna drogs ut. Nu var det så här; "Det kommer blod från dina händer så bara ligg still, det är bra att det rinner ut."

Ja det var mycket som skilde.

Det enda jag vet är att akupunktur räddat mig.
Sen vet man inte hur länge det håller i sig eller vad som händer men akupunktur har hjälpt min kropp att läka från hemska nervsmärtor.



Jag tycker det är viktigt att dela med sig och skriva om det för det kanske kan hjälpa någon annan.

Ge en tanke till någon om att detta kanske också kan göra stor skillnad för dem.



Hoppas ni har en fin helg.

Kram Mariette

💗

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan så skönt att få hjälp, får jag fråga var du gick på akupunktur, letar efter någon som kan hjälpa mej med min migrän och bor i Mellbystrand , tänkte att förhoppningsvis inte så långt bort .
Ha en fin dag 🫶

Tulipa sa...

Hej.

Lagaholmskliniken har bra akupunktör.
Där har jag gått.

Nu går jag i Halmstad.

Lycka till med allt!