onsdag 20 september 2023

Nimes, Pont-du-Gard och Aix-en-Provence.

Så var det då dags för Frankrike.
Vårt mål var Bagnols-sur-Ceze som ligger i södra Frankrike i depatmentet Gard i regionen Occitanien, (en bit ovanför Montpellier).
Vi körde hemifrån på torsdagen efter lunch och på fredagen var vi framme.

Efter att vi lämnat Olivia på skolan där hon skulle bo så for vi vidare till Nimes som ligger nära.
Nimes kallas för den mest romerska staden utanför Italien och har en rik historia som går tillbaka till romerska riket.
Sånt tycker jag är otroligt intressant och och häftigt. Historia har alltid intresserat mig och vackra gamla byggnader och gamla stadsdelar talar till mitt hjärta... Jag blir hänförd och förtrollad.
Jag känner historiens vingslag och förförs...

I Nimes letade vi upp ett centralt hotell vi checkade in på och sedan blev det att uppleva staden tills vi slocknade. Kan väl säga att vi var väldigt trötta då efter en lång resa och minimalt med sömn...
Det var så där att man till slut blev helt snurrig av sömnbrist...
Men vi fick uppleva Nimes på kvällen och det är jag glad för.
Den gamla stadsdelen var fantastisk!
Vi åt middag där på en mysig restaurang och sedan slank vi in på en vinbar som såg så härlig ut vid ett gammalt torg där folk satt ute vid bord högt och lågt inramat av dessa gamla höga hus...helt magiskt med atmosfären, värmen, franska flaggor och ljusslingor som hängde mellan byggnaderna och på torgets fontän låg en krokodil av sten och med guldnos och glänste...

Känslan...
Lyckan...
Äventyret...

Underbart.

Efter Nimes besökte vi Pont du Gard.
Detta tyckte vi också var helt fantastiskt.
Så otroligt mäktigt och storslaget!

Pont du Gard är en romersk akvedukt över floden Gard i Vers-Pont-du-Gard i södra Frankrike, belägen 20 km från Nimes.
Akvedukten är 270 meter lång och 49 meter hög och byggdes under början av första århundradet efter Kristus.

Pont du Gard är med på UNESCOS världsarvslista och detta var magiskt att besöka!
Extra häftigt att man kunde bada här också! Det gav en extra dimension och speciellt denna varma dag vi var där...

Bron är idag ett lysande exempel på romarnas byggnadskonst och teknik och består av tre rader valvbågar ovanpå varandra.

Den nedersta starkaste bron var för djur och kärror, mittendelen med några fler brospann var för människorna, överst med ännu fler spann och ett överbyggt tak där rann vattnet...under mer än femhundra år...
Och då tog de där valvbroarna ändå tre hundra år att bygga med precist slipade stenar fint inkilade till varandra.
Visst är det häftigt!

Bron över floden Gard är en av få kvarvarande romerska akvedukter som faktiskt både använts, renoverats och fått stå kvar genom seklerna...

Efter denna mäktiga historiska upplevelse och med bad i floden för att svalka sig i hettan så var det dags att bege sig.

Vi hamnade i ännu en underbar stad i södra Frankrike vid namn Aix-en-Provence.

Denna staden blev jag otroligt charmad av...
Så fint och härligt franskt!

Denna medeltida stad har 23 fontäner och oräkneliga springbrunnar...
Fransk charm och känsla i massor.
Gatumusikanter som showar och spelar på torg och gränder vid restaurangerna...och vi kom faktiskt tillbaka hit en gång till under vår trip för vi tyckte det var så fint och trevligt här...